tisdag, februari 07, 2006

Första omskolningarna klara!





Idag har jag skolat om de först grodda plantorna, Pelargonen Mr Stripey och Pensén Rippling Waters. Nya sorter gror varje dag i krukorna och jag sår mer och mer, så nu börjar det bli lite att göra! :)











När jag skolar om så här små plantor, så brukar jag använda 2 specialverktyg, 1 att 'gräva' med, en s.k. widger, så att inte rötterna förstörs (till höger i bild) och en att 'göra hål' med, en s.k. prickelpinne, för att rötterna lättare ska ramla mer i hålen, en gäller det bara att inte bryta av de små sytrådarna till stammar, utan att hålla försiktigt i hjärtbladen och lyfta dem med hjälp av widgern (det går utmärkt med en sked och penna med - det här är överkurs)... Sedan vattnar jag försiktigt (har en speciell sorts stril på PET-flaskor för det ändamålet) och ställer i små kuvöser under lysrör. De här får än så länge stå i lite svalare rumstemperatur innan de åker ut svalare.

Inga kommentarer: