fredag, februari 20, 2015

Blommig fredag - 4 nyanser av grönt!

Hurra, det är blommig fredag - titta in till 'Bland rosor och bladlöss' för massor av fina bidrag! :)
Så här års längtar jag som allra mest efter grönt - den här 'gröna' blomman - musselsyska ska jag så för att ha i buketter i år!
Ett litet träd med en vacker, skir grönska är Acer palmatum Dissectum-gruppen, eller flikbladig japansk lönn på svenska - själv har jag bara rödbladiga japanska lönnar, men den här skulle jag gärna ha i min egen trädgård!
En bjässe, som jag också gärna bjuder in på min soliga södersida är Miscanthus x giganteus, vanligen benämnd elefantgräs på svenska, men det korrekta botaniska namnet är elefantmiskantus idag.
 Sedan längtar jag till att gräsmattan ser ut så här, men egentligen längtar jag mest efter den där tiden då allt precis börjar slå ut och både fält och skogsbryn blir så där gröna att det nästan gör ont!
Klicka på bilden för att komma till blommig fredag!
Hoppas att ni får en trevlig helg! 
:) Mia

47 kommentarer:

Anita sa...

Musselsyska har jag aldrig hört talas om. Vilken snygging. Japanska lönnar är vackra i alla färger, har en själv ... rödbladig förstås. Det blir ju gärna så av någon anledning. Men jag skulle inte säga nej till en grön ...eller en med gulgröna blad. Tror det finns sådana också.

Önskar dig en fin helg!
/Anita

lavendia sa...

Fina frodiga gröna. Musselsyska tycker jag är så fin. Men vad vass den blev när man skulle plocka den. Vacker är den iallafall och är fin ihop med annat. / Britt

Mias Trädgård sa...

Tack, Anita! Ja, det blir första året jag odlar själv, köpte fröer som kom lite sent förra året, tidigare har jag bara köpt den som snitt. Nej, jag skulle inte säga nej till en gulbladig japansk lönn jag heller! ;) Ha det gott! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Britt! Jaha, ja jo, kan nästan tänka mig att det blir till att ha handskar och vass kniv då! Har ju bara köpt den till snitt förr... Ha det bäst! :) Mia

Rost och rädisor sa...

Musselsyskan har jag också odlat nåt år, kommer ihåg att den doftade speciellt.
Ljuvlig gräsmatta. En sån som det tar tid att skapa. Förstår att du längtar.
Trevlig helg
Anette

Mias Trädgård sa...

Tack, Anette! Vad kul med en till som odlat musselsyska! Hoppas verkligen jag får skörda av den! Japp, det är härligt med lite lökväxter i gräsmattan, visst? Ha en fin helg! Kram Mia

Merja sa...

Läckra gröna nyanser. Musselsyska har jag sett flera gånger i impecta,men aldrig kommit till skott att köpa.
Lycka till med sådden!

Villrose sa...

Å, så mye fint i grønt!
Den første er jo kjempelekker :-) Tror jeg har noen frø liggende. De må jeg se å få sådd!

Mias Trädgård sa...

Tack, Merja! Ja, det var där jag äntligen fick tag på fröer, vi får väl se senare i år hur odlingen går? Hoppas på ett blomsterhav attplocka ifrån! Ha en skön helg! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Villrose! Ja, jag gillar verkligen att ha den i buketter! Hoppas du hittar dina fröer så kanske vi kan jämföra odlingarna senare i sommar? Ha en go helg! :) Mia

Maribel sa...

Det som är så kul med att titta in på olika bloggar, är att man ser så mycket nytt som man inte sett förut. Musselsyska, den är fantastiskt fin, liksom övrigt i din trädgård. Ha en skön helg!

Mias Trädgård sa...

Tack, Maribel! Gulligt sagt och jag håller med dig om att man hittar mycket man aldrig sett hela tiden! Ha en fin helg! :) Mia

Anjas Hill sa...

Härlig grönska du bjuder på. Jag tror att nu är vi ett jättejäng som längtar efter grönskan!
Må det börja grönska snart :-)!
(En dvärgcyklamen hade slagit ut hos mig = lycka!)

Njut av helgen!
/Anja

Mias Trädgård sa...

Tack, Anja! Jaa, kan bara hålla med! Grattis till cyklamen-blomman! Ha en fin helg! :) Mia

Anette sa...

Musselsyska wow så fin! Den måste jag testa att så. Jag som älskar gröna blommor. /Anette

Ninnis sa...

Underbara bilder och härligt inlägg....så många vackra nyanser att njuta av....lisa för själen.....=)

Trevlig helg!

Kram Ninni

Cat sa...

Härliga gröna nyanser, vilsamt för både ögon och själ.
Ha de gott. Catarina

Leena sa...

Så många gröna inspirationer! Den första har jag funderat lite på, den verkar ju vara perfekt för buketter. Kanske i år ...
Ha en skön helg!

Mias Trädgård sa...

Tack, Anette! :) Ja, jag köpte den på Impecta - ska försås i mars ,har jag för mig, du hinner kanske skaffa innan dess? :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Ninni! :) Jo, för visst är ju just grönt - en lisa för själen? HA det gott! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Catarina! Ja, grönt har ju den här underbara inverkan på oss alla! Det är väl det som driver oss, kanske? :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Leena! Ja, jag formligen ÄLSKAR den i buketter, det var därför jag började fundera på att odla den, men fick den lite för sent förra året för att det skulle vara mödan värt, men i år hoppas jag! :) Mia

Gunilla sa...

Musselsyskan är ju otrolig i sin färg.

Elefantgräset står på min önskelista det skulle jag vilja prova här.

Trevlig Helg

Mias Trädgård sa...

Tack, Gunilla! :) Jo, jag längtar ju efter båda själv, har bara fått en liiiten rotbit av elefantmiskantusen och är osäker på om den klarar vintern, får väl köpa en rejäl planta till våren, så den får förutsättningar att övervintra! Trevlig helg till dig med! :) Mia

Ruben sa...

Musselsyskan är riktigt fräck i uppsynen. Undrar om den är svår att driva upp.

Ha det gott!
/Ruben

Veronica sa...

Den där musselsyskan! Har du haft den? Galet häftig... Vill ha!
Den måste jag googla på direkt :)

Ha en skön helg!

Kram

Mias Trädgård sa...

Hihi, Veronica! Ja och nej, dvs jag har fått fröerna förra året (för sent för att så dem så de hann blomma), men nu ska det ske! Däremot har jag haft dem som snittblommor, köpta som snitt från hallen! Ha det gott! :) Kram Mia

Hetty sa...

Enjoy the greens! Groetjes, Hetty

Mias Trädgård sa...

Tack, Ruben! :) Har tyvärr ingen aning ännu, bara en längtan till att odla den, men jag lovar att på minst ett sätt dela med mig av mina erfarenheter! Hlr ju på vissa andra som redan haft den att den är rejält vass, så det gäller väl att morska upp sig lite! ;) Ha det gott! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Thanks, Hetty! And the same to You! :) Mia

Sofie sa...

Musselsyska är helt ny för mig, men den såg riktigt fin ut. Japanska lönnar är ju hur dekorativt som helst, det hade man inte tackat nej till :) Ha det fint!
Varma hälsningar,
Sofie

Martas rike sa...

Den flikbladiga japanska lönnen har jag i en perennrabatt, kan varmt rekommendera den.
Hälsar
Marta

Unknown sa...

Den grønne blomsten ser veldig stilig ut!

Mias Trädgård sa...

Tack, Sofie! Ja, som odlingsobjekt är den ny för mig med! Får väl återkomma lite senare och tala om hur det går! Och, nej, jag skulle gärna ha fler japanska lönnar, men de kräver ju lite mer sur jord och jag har inte så många rabatter med det, lerigt som jag har det... Allt gott! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Marta! Jo, jag har ju sålt dem i flera år, så jag vet att de är fina, men har svårt med surhetsgraden i jorden - får se om vi kan fixa en ny rabatt så småningom, så kanske det blir en grönbladig med! Ha en fortsatt trevlig helg! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, den lyckelige hagen! Ja, jag tycker också de är fina! Ha en härlig helg! :) Mia

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Åh så fint! Gräset, lilla trädet....
Blir så sugen på grönt!

Ha det gott och Trevlig vecka! Kram Ewa :)

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Vill följa dig! Och lägga till dig!
Välkommen att göra detsamma :)
Kram Ewa :)

Mias Trädgård sa...

Tack, Ewa! Klart jag gör! Allt gott! :) Mia

Inger sa...

Många härliga gröna nyanser och musselsyskan är helt ny för mig, kul.
Kram

Mias Trädgård sa...

Tack, Inger! Ja, den är fin, nu får vi verkligen hoppas att den gror med! :) Kram Mia

Marit sa...

Spennende plante den første du viser! Grønt er skjønt det er helt sikkert. Vakre bilder du viser!

Ha det godt!

Mias Trädgård sa...

Tack, Marit! HA en go helg! :) Mia

Gunilla - Jord under naglarna sa...

Härliga bilder! Dissectum är verkligen en åtråvärd japansk lönn. Kom på att jag måste införskaffa en ny, den jag har knäcktes tyvärr av snön för något år sen. Ha det gott!
/Gunilla

Mias Trädgård sa...

Tack, Gunilla! Tråkigt med din 'Dissektum'! Antar att den bröts ovanför ympstället? Ha det gott du med! :) Mia

AnnA sa...

Hej Mia!
Det där första gröna skira, det värmer det längtande trädgårdshjärtat.
Ha det!
Hälsn
AnnA

Mias Trädgård sa...

Tack, AnnA! Jaa visst är det så! Allt gott! :) Mia