torsdag, januari 19, 2006

Bladlusbekämpning


Bladlöss är inte kul alls. Inte för att det är det svåraste anpreppet som finns, men för att de är så envetna att bli av med. Dom här små gynnarna här ovan har kommit fram över natten. I går hade jag alla mina chileplantor inne i duschen och spolade och spolade med kallt vatten och därefter hade jag på en såpspritblandning (1 l vatten, 1 dl såpa och ½ dl T-sprit). Det brukar knäcka dem, men jag måste ha missat några i något bladveck eller nere i jorden. Himla retfullt! Nåja, jag gör så här 1-2 ggr/vecka för att avvärja de alltför stora angreppen. Jag får ta och ta till storsläggan nästa vecka, för när sådderna börjar gro kan jag inte ha bladlöss som äter upp små knoppar och skott för mej!
Jag ska använda mej av Pyretal emulsion från Bröderna Nelsons, som ska ta kål på både bladlöss, larver och vita flygare och dessutom är godkända för odling av grönsaker och inte har någon karenstid. Bra, eftersom jag har en hel del chilepepparfrukter på gång på mina plantor. Jag måste nog isolera dem med, men det har jag redan en liten kammare färdig för, så det blir ingen match.

Inga kommentarer: