måndag, september 15, 2008

Feeling hot, hot, hot...

Länge sedan jag bloggade nu! Har faktiskt hadft fullt upp med jobb och praktik, men har ett rikligt bildmaterial som jag ska börja dela med mej av på allvar nu igen! Här kommer några händelser, börjar med Bergianska höstfesten!

Förra söndagen var det Bergianska höstfesten och vi var där med vårt nya, tjusiga tält (tycker ni inte det?), från Svenska Chilepeppar Föreningen. Ordförande Jonas Borsén berättade om smaksättning med chilepeppar och jag och Urvi sålde plantor.

Här visas lite av olika sorters chilepeppar och olika dipsåser med majschips.


Nils-Ingvar grillade Tzai med olika såser av chilepeppar från Jonas kollektion hos Ridderheims. De gick åt som smör i solsken! Smaskens! Förresten - missade ni plantan till vänster i bild ovan? Det är (en av) världens starkaste chilepepparsorter som heter Bih Jolokia och har uppmätts till mer än 1 000 000 Scovillegrader (jfr. med Jalapeño på ca 2 500 Scovillegrader). Trädgårdsmästaren som dragit fram den från frö (den är sådd i år och är så stor) heter Kaile Maide och har varit min handledare i ett par veckor under min praktik på Bergianska Botaniska Trädgården - bättre kan man inte ha det! :)

Inga kommentarer: