fredag, september 23, 2011

Blommig Fredag - Diamanter är inte eviga!

Samplantering med Diamond Frost på Slottsträdgården Ulriksdal 2007 (min första sommar där).
Det första jag kom att tänka på när jag såg vad Katarinas tema för veckans Blommig Fredag skulle vara var Diamond Frost - en Euphorbiasläkting, som används mycket som sommarblomma och ger miljontals med underbara små skyiga blommor under hela sommaren - en riktig favorit!
Och tittar man nära på blommorna, så kan man faktiskt förstå varför den har det namn den har!
Men, tyvärr varar ju inte de här diamanterna i evighet - inte i vårt nordiska klimat i vart fall, så vill man ha kvar till nästa år  gäller frostfri förvaring, sticklingar, kanske lite tur eller skicklighet och en portion tålamod! 
Ha en trevlig helg! :) Mia

17 kommentarer:

Anette sa...

Så ska den växten se ut!
Jag provade den ett år, men det blev liksom inge vidare med den för min del.
/Anette

Ruben sa...

Uj, uj! Nu börjar jag tänka på riktig frost. Den kanske kommer snart - och är förhoppningsvis, lika förgänglig (om den dyker upp i september och oktober). Men, november, det är acceptabelt! ;-)

Ha en trevlig helg!
/Ruben

AnnCharlotte sa...

Diamond frost är vacker....ska försöka övervintra min...
Ha det bra :)

Anjas Hill sa...

Fyndig tolkning. Jag har ju också av den blomman, men hade inte i min tankevärld att göra något liknande - lyckligtvis! Det räcker gott med din tolkning!/Anja

Mias Trädgård sa...

@ Anette, jo, Ulriksdal kan ju sin sak! :) Den är ju en Euphorbia, så den tål en del torka, men inte hel uttorkning, men inte för mycket blöta heller... Kan ju bli knepigt om man vattnar för mycket, kanske?
@ Ruben - jaa, tyvärr visade min termometer att den inte alls är långt borta, frosten - 0,8 + här i natt! Hu!
@ AnnCharlotte - jaa, den är underbar - lycka till! De tgår säkert bra!
@ Anja - det är ju det som är så kul med det här - alla olika tolkningar! Tack!
Ha en fin helg, alla! :) Mia

Gela sa...

Hej, vilken fin en du visar upp. Milde himmel var det så nära frost här inatt. Tur att chilisarna fick komma in igår. Nu är det hög tid för pellisarna och det andra. Ha en riktigt fin blommig fredag/Gela

Mias Trädgård sa...

Hej, Gela! :) Ja, fast jag bor i ett köldhål - Villastán ligger som i en 'gryta' med varmare sommarklimat, men strängare vinterklimat, men jag har några chilepepparplantor som fortfarande står (skyddat) ute på altanen! Har inte plats för dem inne, men i helgen blir (kanske) nya växthuset färdigt, annars blir det till att plocka frukter och eftermogna inne och kompostera plantorna! Ha en fin helg! :) Mia

Berit sa...

ÅÅ vilken fyndig tolkning. Jag har haft den men hos mig vill den inte bli detta sky av blommor man ser hos andra.
Ha det gott!!

Mias Trädgård sa...

Tack, Berit! Ja, men man får väl ha lite tur att ha samlat på sig rätt bilder med! ;) Hos mig har den varit ljuvlig, jag saknade den i år, så nästa år ska jag ha den igen! Mia

Lena/isklockan sa...

Väldigt fin!!

Kram

Anonym sa...

Många små fina blommor, förstår namnet.

Mias Trädgård sa...

Lena/isis och Anki - TACK för era gulliga kommentarer! :)

Mari sa...

Fin tolkning. Diamond frost var "lätt" att övervintra... jag menar den dog ju inte =) så den är tålig!
I sommar har den vuxit på bra och sticklingar är tagna, för jag vill ha fler nästa år. Så ni som har en... spara den det är det värt =)
Kram Mia och tack för i går / mari

Anna Vattenkanna sa...

Så fin den är! Verkligen en fantastisk växt på många sätt.

trevlig helg, kram Anna Vattenkanna

Mias Trädgård sa...

@ blomkronan - tack själv, Mari! Vad bra att du tagit sticklingar på den redan - hoppas du får en skön ledig helg! Kram Mia

@ Anna - tack för din gulliga kommentar, jag den är ju fin! :) Kram tebax och trevlig helg!

Katarina sa...

Så passande till veckans tema! Vilket maffigt synintryck den ger med alla miiljontals blommor!

Mias Trädgård sa...

Katarina! Tack för att du tittar in hos mig och tack för din gulliga kommentar! :) Jaa, det är ju verkligen häftigt med massverkan! :) Mia