tisdag, februari 07, 2012

Årets hetaste händelse avklarad! :)

Årsmötet i Svenska Chilepepparföreningen är alltid den stora heta händelsen för året, med tävlingen årets chilechef! I år, liksom förra året vanns den av Tomas Öqvist med en het och god morotssoppa! På en mycket hedrande andraplats kom Marianne Hedberg med sin heta gaspacho! Då jag inte satt i juryn i år pga av andra åtaganden har jag själv inte tillgång till recepten än, men det kommer nog! Årets hetaste föredrag stod Åke Truedsson för och det handlade om hur han hittade bl a brun rocotopeppar i Peru (se bilden ovan) - titta gärna in i hans tomatklubb och bli medlem, där finns även chilepeppar!
Marianne var snäll och tog den här bilden på mig och Åke.
Tyvärr blev det nästan inga bilder tagna av mig alls, men det var även ett underbart föredrag av Anna Lavrell från Blomsterpralinen i Eskilstuna. Och, ja, jag köpte med mig choklad hem! Nyttig sådan! 
Patrik och Mari har gjort fina inlägg på sina bloggar med! Härligt!
Ha det hett - och gott!
:) Mia

4 kommentarer:

Mari sa...

Härlig bild på dig och Åke =)
Mia det var det bästa möte jag nånsin har varit på, så fint ordnat, och så intressant. STORT TACK för allt.

Imorgon... ska bli sååå kul att se ditt växthus och allt, kramis.

Blomkärringen sa...

Åh, recepten låter goda, hoppas du vill lägga ut dem så småningom. Tänkte göra chili con cane (stavas det så?) och så fort jag tänkte på chili tänkte jag på din blogg! (:D
Ha det gott!

Mias Trädgård sa...

blomkronan/Mari - tack själv för att du kom och för att du ställer upp som suppleant! Ska bli kul när ni kommer om et par timmar! Hoppas att ni inte har för höga förväntningar, bara! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Blomkärringen, tack! Tyvärr kan jag inte lägga ut andras recept från chilepepparföreningen här, de publiceras på hemsidan www.chilepeppar.com och man behöver medlemslösen för att få tillgång till alla recept! Men jag kan dela med mig av mina egna! Det viktigaste i en äkta chili con carne (som betyder chili med kött) är att INTE använda bönor, sedan finns det andra regler i en äkta chili: INTE varken tomater, lök eller köttfärs! Här faller alltså det mesta som vi identifierar som chili con carne här i Sverige! Man får däremot gärna ha dessa saker som tillbehör till chilin! :) Det som ska tillagas är altså kött, skuret i bitar och chilepepparfrukter och kryddor, vitlök är faktiskt OK, koriander, spiskummin, oregano, öl (både till chilin och den som lagar den), buljong och chilipulver - bara att experimentera! :) Mia