söndag, juni 10, 2012

Blåregn och blåregn...

Kenneths blåregn - Wisteria sinensis...
Igår var jag hos fantastiska Kenneth Nilsson (Kenneth på Söder på AoT:s forum - han som startade allt) och hämtat en klematis 
(Guernsey Cream) han var gullig nog att hämta till mig ända uppe i Söderfors! TACK, TACK, TACK!!! Har nog aldrig sett några så långa till salu förut! Tveksamt om det blir en nerklippning vid planteringen idag - den har knopp både högt och lågt... Den ska få bo i den här rackliga spaljén (som ska fixas först) och ta över i blomningstid efter 'Columnella' som ju blommar tidigare. Sedan kan jag bara säga ohhhh - hans blåregn!!! 
Ni som inte har varit på Kenneths koloni och kollat in hans blåregn på blåregnsträffarna i början på juni varje år - ni har verkligen missat något!!!
Och så var jag ju tvungen att gå ut och leta efter blommor på mitt eget blåregn (också W. sinensis) - och se 2 hela blomklasar! :) Ja, det är ju inte som på Söder, och frågan är faktiskt om jag sett något ännu bättre blommmande än hans (se gärna nedan dock)... Kenneth gav mig tipset att beskära hela tiden, och det ska jag börja med! Har nog varit lite för feg och bara läst vad som står i beskärningsböckerna om att den ska beskäras runt midsommar... Enligt Kenneth ska den tuktas ofta! Och honom litar jag på, om någon! :)
Blåregnen på loggian i Wisley Garden, Surrey.
Tusen tack igen för trevlig kolonititt och även fådda växter! :) Mia

8 kommentarer:

Mari sa...

Härligt med blåregn. Hoppas den växer på bra. Jag satte några i våras från frö, bra att du tipsa om att beskära ofta. Jag är ledig måndag och tisdag är du hemma då? Lite hallon vill flytta hem till dig ju... kramis

Mias Trädgård sa...

Halloj! Vad kul! Har dina grott? Ja, jag är hemma och jobbar med ritningar hela dagen båda dagarna, kom du, men ring innan så jag inte har åkt iväg just då! Ska lyfta på lite plattor och ta loss frösådda martorn till dig då med! :) Kram!

Ruben sa...

Wow, vilket blåregn!! Himla långa klasar!! Jag var med trädgårdsföreningen och tittade på koloniträdgården för några år sedan, men jag kommer mest ihåg det förfärliga "snigelstoppet" som han hade på prov. Hoppas det ej är kvar! ;-) Samt hans vita, och som han sa, fröäkta akleja! Tänkte tigga en liten bit av plantan, men jag var inte så modig som du!! ;-)

Ha det gott!
/Ruben

Mias Trädgård sa...

Haha, Ruben! Modig, jag? :) Skämt åsido får man oftast mer än man egentligen ville av den gode Kenneth! :) Något snigelstopp såg jag inte till? Ha det gott du med! :) Mia

Märit i Mariehem sa...

Åh, vad jag skulle vilja se det där omtalade blåregnet! Kanske kan det passa nästa år...eller nästa..

Mias Trädgård sa...

Jaa, Märit, det vore ju kul om du kom så jag fick träffa dig då med! Jag brukar se till att ta ledigt just den dagen varje år! :) Mia

Anette sa...

Lyckost dig som har ett blågregn! Det är verkligen något jag saknar här i zon 4

Ha en fin kväll
/Anette

Mias Trädgård sa...

Men, Anette! Det finns ju de som klarar både zon 4 och ev. 5 numera, Wisteria frutescens - klart du ska testa? Jag tänkte köpa ett själv, för mitt sinensis blommar för dåligt! Ha det fint du med! :) Mia