onsdag, juni 06, 2012

Tulpanblomning på nationaldagen!

Nu blommar även de lite senare av mina höstplanterade tulpaner! Till höger (nej, jag menade visst vänster ;)) i bild syns blandningen av triumftulpanerna 'Shirley' och 'Negrita' och mitt i syns de höga, nästan svarta 'Queen of Night' och så skymtar en av poetnarcisserna 'Recurvus' nere i högra hörnet.
Här är ett annat gäng av 'Queen of Night' med Allium 'Purple-White' som håller på att slå ut i bakgrunden.
Men, man undrar ju vem som har haft av EN 'Queen of Night'-tulpan på 2 ställen??? Har mina misstankar mot 2-benta fotbollspelare, eller har någon annan ett förslag på djurmarodör?
Här kommer så triumftulpanen 'Paul Sherer', den är nog faktiskt nååågot lite mörkare, eller vad tycker ni? I bakgrunden Allium 'Globemaster' i knopp! Inne i växthuset växer det också så det knakar, men mer om det en annan dag! :) Hoppas att ni har eller får en trevlig nationaldag! Skippar själv alla jippon för att hinna dra lite ogräs hemma hos mig själv för en gångs skull! :) Mia

11 kommentarer:

Ruben sa...

Har du också svårt med höger och vänster? ;-) (Inte jag, men min fru har det)! Men jag bara retas, klart jag förstår vilka tulpaner du menar! Väldigt vackra, och den på den sista bilden var då väldigt mörk. Här är det inte mycket kvar av tulpanfägringen för i år.

Ha det gott!
/Ruben

Mias Trädgård sa...

Hahaha, jaa, det verkar faktiskt så, Ruben! :):):) Undrar om jag ska redigera, men då undrar ju folk vad du har kommenterat? Ja, visst är Paul Sheerer mörk! Helt underbar! :) Mia

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Här har tulpanerna blommat över.
Såg Tulipa sprengeri ( kanske felstavat) i Danmark i början på veckan. Den skulle jag vilja ha tag på.
Ha det gott
Birgitta

Mias Trädgård sa...

Ja, och de här blommar nog för att jag har lökbädden på norrsidan av växthuset, så ljust norrläge... T. sprengeri är vackra och sprider sig villigt om man får tag i lökar. Hoppas du hittar i höst! Hittar jag något bra ställe kanske jag hör av mig! :) Mia

Cika sa...

Vackert med de mörka tulpanerna! Roligt när blomtiden för tulpaner är så lång i år..tack vare det kyliga vädret!
/Cika

Mias Trädgård sa...

Tack, Cika! Jaa, så tycker jag med! Jag försöker att plantera ett stort spann både med tidiga och senare tulpaner! Ska bli kul att se vilka som förökar sig till nästa år! :) Mia

Boäng sa...

Paul var läcker, mer brunröd än drottningen? Den måsta jag anteckna. Är det en triumph?

Boäng sa...

Ja, det hade du ju skrivit, om jag läst ordentligt första gången, fniss.

Kerstin Alvesson sa...

Snygga tulpaner. Här är de dock omblommade.

Ha en riktigt bra helg, Kerstin

Mias Trädgård sa...

:):):) Anette! Japp, Paul är en triumftulpan - köpte från Jennys frön och sån´t i höstas! Blir nog fler här med i höst! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Kerstin, ja, du ligger klart före mig har jag sett, men de här är lite senare sorter med och så läget... Ha en skön helg du med! :) Mia