fredag, april 18, 2014

Blommig fredag - Svart långfredag!

Glad fortsättning på påsken denna svarta långfredag!
Personligen är jag ganska förtjust i just färgen svart och gärna på växter i kombination med ljusare, klara färger! :)
Capsicum annuum - 'Arizona' får nästan helt svart bladverk och blåsvarta frukter (som visserligen blir röda som helt mogna)...
Svartkålen, 'Nero di Toscana' tillhör mina absoluta favoriter inom kålsläktet och passsar så bra både till lyst och matlagning! :)
Även om det precis blivit vår så kan jag längta till hösten när de svarta trumpetsvamparna tittar upp... Men nu kanske man skulle kolla efter vårmurklor i stället?
Det här är de svartaste tulpaner jag haft hittills - sorten heter 'Paul Sherer', men nu har jag en låda med 
'Black Jack' som ligger och väntar på plantering med, ska bli kul att jämföra! :)
Det här är väl en härligt mörk skönhet med - åker rakt ner i önskelistan - Geranium 'Dark Reiter'!
Fler svarta bidrag hittar ni hos Hélena med bloggen 'Bland rosor och bladlöss'!
Så här kan man också göra ett påskarr - om man är så duktig som mina 'gamla' kollegor på Slottsträdgården Ulriksdal - visst är det en kul idé! Ha en fortsatt trevlig påsk!
:) Mia

20 kommentarer:

Maribel sa...

De svarta tulpanerna är läckra.
Påskdekorationen är kul.
Glad Påsk!

lavendia sa...

Tack för din kommentar. Vilka vackra tulpaner, säkert lika goda som vanliga (med tanke på de söta rådjuren), så därför sätter jag inte lökar längre.
Får gå in och läsa mer på din blogg senare.
Glad påsk!

ellan sa...

Oj, du hade ju en hel del mörka växter. Hos mig är det fattigt på den fronten. :-)

Ha en riktigt skön helg

Katarina www.engronsida.blogspot.com sa...

Mörka skönheter att inspireras av! Den sista bilden charmade mig, så rolig, söt och cool. Härligt!
GLAD PÅSK!
önskar
Katarina

Mias Trädgård sa...

Tack, Ellinor, du hade ju jättemycket spänannde svarta aker hos dig! Allt behöver ju inte vara växter! Den där skottkärran skulle jag t ex inte säga nej till! :) Är den i plast? Lätt? HA en glad påsk! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Men, Katarina - tack! Men, vilket alldeles underbart, fantastiskt planteringsbord det du köpte kommer att bli hos dig! :) Tror det blir snyggt i vilken som av färgerna, själv hade jag definitivt behållit det som det är! Hoppas du får en Glad Påsk! :) Mia

Marit sa...

Hei! Så mange flotte svarte planter du viser. Den svarte chilien var lekker! Vet du hvem som selger frø av den?

God påske!

Inger sa...

Åh vilka fina tulpaner!
Ha en fortsatt trevlig påskhelg!

Mias Trädgård sa...

Tack, Marit! Jo, bl a så har Örtagården Arizona - www.ortagarden.com, kolla under C som i Capsicum! a en fortsatt glad påsk! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Inger! Jaa, visst är de läckra, de riktigt mörka! Ha en fortsatt glad påsk! :) Mia

Rost och rädisor sa...

Fina bilder. Har inte sett löken på ben med fjädrar i rumpan förut. Ser ju kul ut!

Glad påsk!
/Anette

Mias Trädgård sa...

Tack, Anette! Ja, visst är den kul! :) Ha en fortsatt glad påsk! :) Mia

Randi sa...

Jag är benägen att hålla med dig om den svarta färgen som kontrast, men trumpetsvampar...NU. Vad du har bråttom! Nej, nu vill jag njuta av varje liten planta, som dyker upp.
Önskar dig en riktigt skön GLAD PÅSK!

AnitasVäxtkraft sa...

Visst är det läckert med svart och speciellt i kombination med limefärgade växter!

Scaniatjejen sa...

Den svarta geranium var ju superläcker, vill också ha en sån!

Mias Trädgård sa...

Hahaha, Randi! Klart du har rätt, men när jag kollade genom mina bilder så hittade jag trumpeterna och blev sugen, helt enkelt! Har ju ett ansenligt förråd av torkade, så det var ju inget problem! ;) Ha en fortsatt glad påsk! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Scaniatjejen! Ja, den är superläcker, eller hur! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Anita! Jaa, den kombinatinen är synnerligen läcker! :) Mia

lisa sa...

Tack för din hälsning hos mig Mia. Så länge sen jag var in hos dig. Tiden att blogga har krympt tyvärr.

Skruvpilen ser bra ut, den har torkat in lite i topparna men annars kommer det små blad nu. Har suttit i stor kruka i mitt tunnelväxthus över vintern. Kanhända har det drivit på dem lite med bladen och att de egentligen är senare. Hoppas dina kommer...annars kan jag skicka sticklingar tillbaks till dig :-) Idag har jag skolat om ett helt brätte med Indigo Rose, frösådd från frö av den tomatplantan jag fick av dig i fjol. Återstår att se om den är frökonstant. Kram till dig med :-)
Lisa/Lisas trädgård

Mias Trädgård sa...

Tack, gulliga Lisa! :) Jo, vi får väl se om den kommer... Det är ju mässa igen den här veckan annars! ;) Har sparat frön från 'Indigo Rose' jag med, men har den inte i år! Brukar försöka hålla nere antal sorter... Allt gott, vi hörs! :) Mia