fredag, september 19, 2014

Blommig fredag - sommarplåga!

Idag är det äntligen blommig fredag igen! :)
Den här veckan fick jag också klura länge! Vad var en plåga den här sommaren? Så kom jag på det!
Är det någon som kommer ihåg hur varmt det var i juli? Jag brukar vara en ganska positiv person och jag brukar gilla värme, men ibland blev det faktiskt FÖR varmt i somras! Jaja, säger någon, men det var väl skönt? 
Jo, det är ju minnen man kan värma sig på i vinter! :)
Visserligen, men i somras var vi grymt nöjda med att vi har pool! Vi funderade flera ggr på om vi kunde sova på luftmadrasser där ute i den, men kom fram till att det nog hade varit för osäkert, trots allt! ;) Så vi plågade oss hela sommaren i sovrummen på den varma övervåningen!
Chilipeppar och...
tomater har växt på bra, även om de inte fått så mycket vatten, som de borde ('hon' som sköter dem har inte orkat vattna så mkt och bevattningssystemet har inte fungerat)! :)
Gurkor har jag också en hel del - inte så mkt som förra sommaren, men fullt tillräckligt för hushållet!
Just nu tycker jag är det skönt och lagom varmt, så nu får man passa på och njuta de få dagar man är ledig!
Ta nu en sväng till Hélena med härliga bloggen 'Bland rosor och bladlöss' och kolla in alla andra 'sommarplågor'! 
Hoppas ni får en fin helg!
:) Mia

44 kommentarer:

Tittis Trädgård sa...

Ja, oj så varmt det var i somras. När det går upp mot 36 grader som vi hade ett tag, då orkar man inte så mycket mer än att ta ett dopp för att svalka ner sig. Lagom är bäst:-)

Mias Trädgård sa...

Tack, Titti! :) Ja, eller hur! Nu ska jag bara jobba undan det sista sedan ska jag in på alla underbara tolkningar ikväll! Ha en skön helg! :) Mia

Ruben sa...

Erkänner, ibland blev det faktiskt lite väl mycket värme. Men det har jag nog glömt till vintern.

Ha det gott!
/Ruben

trädgårdsdrömmar sa...

Värmen gick lite hårt åt mig.Blev inte mycket gjort dom veckorna.
Ha en skön helg.

Mias Trädgård sa...

Tack, Ruben! Tyckte dock att din tolkning var huvudet på spiken! Ha en skön helg! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Gunborg! Ja, jag förstår verkligen att det inte var lätt! Hoppas på mer och snar bättring! Ha en skön helg! :) Mia

lavendia sa...

Jag klurade också länge och kom inte på något. Men nu har jag kommit på att mullvaden tyckte vi var plågsamt flitig med sitt grävande.
Tills den fastnade i fällan, men då ångrade jag mig nästan. Nu är det en på gång igen, men den får hållas. Trevlig helg i precis lagom värme!

Mias Trädgård sa...

Tack, Lavendia! Oh, det där är ju lite plågsamt, men fullständigt nödvändigt, om man ska få behålla sin trädgård! Ha det gott i helgen! :) Mia

Unknown sa...

Tomatene dine ser gode ut:)

Meta sa...

Visst var det varmt och plågsamt ibland men det var rätt skönt med.
ha en fin lördag
kram Meta

Veronica sa...

Ja, sommaren var het! För varm för mig med!
Nu är det helt perfekt,,, typ 20!
Men på söndag ska det vända sägs det...

Jag fattar att du är nöjd att ha en pool ;)

Merja sa...

Visst var det varmt. Många tyckte det var jobbigt. Fast själv njut jag:)
Gott med egen odlat!
Trevlig helg!

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Njutning är bäst och det har varit olidligt varmt, vad härligt med pool!
Trevlig vecka hälsningar Ewa :)

Mias Trädgård sa...

Tack, så mycket 'Den lykkelige Hagen! HA en fin helg! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Meta! Jo, det var skönt i skuggan när det fläktade! ;) Ha en fin lördag du med! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Veronica! Jo, sådana här somrar är pool perfekt. Annars är det mest dyrt och inte särskilt miljövänligt... När vi flyttade hit hade vi faktiskt tankar på att lägga igen den, då vi var rädda för barnens skull (det är en djup pool)! Ha en skön helg! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Merja! Jaha, du gillade värmen du... Jo, några av mina mer exotiska växter gillade också läget! Nåja, nu är det perfekt väder, tycker jag! Ha en trevlig helg! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Ewa! Hoppas du får mysa och njuta av ditt underbara växthus nu i helgen! Ha det gott! :) Mia

Anette sa...

Fast hellre en sån plågsam värme som vi hade i juli än sådant väder som vi hade i augusti. Nu i september har det varit mer lagom, men det är väl slut med det snart också. Bara att njuta så länge det varar. /Anette

Mias Trädgård sa...

Njae, där håller jag inte med! ;) Föredrog helt klart augustivädret, men vi kanske inte hade samma väder? :) Ja, nu är det i alla fäll jätteskönt ute! Ha det gott! :) Mia

Aud sa...

Ja, det var noen veldige varme dager her også. Så deilig med eget basseng :-)

Unknown sa...

HEJ MIA!! Jo, nog var det helt otroligt hett. Har jobbat på Blomsterlandet i sommar och inne vid kassorna hade vi ca 32 grader hela dagarna... Puh. Men jag säger som Ruben: det har man nog glömt till vintern!
Kram kram!

Mias Trädgård sa...

Tack, Sollemor! :) Ja, numera (när 'barnen' är stora, är det underbart! Ha det gott! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Bea! :) Jo, det är väl det som får fart på allt - man glömmer! ;) KRAM!!! :) Mia

Inger sa...

Rätt sommar att ha pool, eller hur.
Kram

Atelier Milu sa...

The snow goes well against the pool.
Have a nice week.
Milena

Katarina www.engronsida.blogspot.com sa...

En underbar sommar, visst det var varmt, kanske för varmt, då och då... men ändå. Fast en pool hade varit fantastiskt att ha, jag fick nöja mig med att traska runt i vattenspridarens regn och cykla ner till Öresund då och då. Ja, och inta skuggläge, ta-det-lugnt-på-dagen-läge...
Allt gott!
/Katarina

Mias Trädgård sa...

Tack, Inger! Japp, helt rätt! Ha en fin söndag! :) Kram Mia

Mias Trädgård sa...

Thanks, Milena! :) Yes, there is a few months between the pictures, though! ;) And a few meters as well! Have a lovely sunday! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Katarina! :) Mmm, bada i Öresund är inte heller fy skam! Lite långt att cykla för mig, dock! Ha en fin söndag! :) Mia

Anita sa...

Jag håller med, att sova på nätterna i ett sovrum där det var 28 grader var inte så härligt alla gånger. Bilden på poolen är som hämtad ur en resebroschyr. Mycket snygg ... och jag förstår att tanken att tillbringa nätterna där smög sig in. Men som sagt, vi får minnas de varma dagarna i vinter. Fast jag hoppas det inte blir fullt så mycket snö som på din bild :)

Önskar dig en fin söndag!
/Anita

Mias Trädgård sa...

Tack, Anita! Det var gulligt sagt! Ha en riktigt skön söndag du med! :) Mia

Lotta sa...

Ja fy vilken hetta det var. Vi målade huset på semestern och fick både gå upp i ottan och gå och lägga oss sent för att undvika att hamna i det eviga solskenet. Resten av dagen låg vi i skuggan och drömde om en pool... precis en som din vill jag ha!
Kram

Mias Trädgård sa...

Tack, Lotta! :) Ja, i år fick jag inget gjort på huset alls på semestern! Tyckte ni var duktiga som målade! Jo, den är toppen, poolen! Ha det gott! :) Kram Mia

hagen vår sa...

Hei! Når det blir så varmt at man hele tiden søker skygge, kan det bli slitsomt. Men jeg er veldig glad for denne sommeren. Håper på en mild vinter.
Ha det godt! Anne

Mias Trädgård sa...

Tack, Anne! Jo, det är ju lättare med normalt väder! Ha det gott! :) Mia

Rosor och Akvileja sa...

Såå skönt med pool i sommarvärmen.
Här pratas det om detta fenomen men mer har det inte blivit. Tack för att du tittade in hos mig. Ha det bäst nu. Åsa

Anjas Hill sa...


Vi är nog rätt många som har lidit av värmen i sommar. Jag känner ingen annan än min dotter som har njutit. Ju varmare desto skönare har hon tyckt ;-). Kan bero på att hon är född i juli?!
Det är fortfarande alldeles för torrt i trädgården och i naturen.(Det ser mörkt ut på svampfronten.) Men, nu får det vara nog med bevattningen av rabatter. Jag ser att växter vissnar (= dör?) i stället för att avmogna och gå i vila.Nej. Sommaren har inte varit bra för en del växter. Men, precis som du säger så har tomaterna varit otroligt glada och chilen.

/Anja

Mias Trädgård sa...

Tack, själv, Åsa! Ha det bäst du med! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Anja! :) Ja, nu får man väl börja blicka tillbaka på det som var bra, men jag har gärna lite svalare nästa sommar! Tur vi har odlingar som gillar läget oavsett! Ha det bra i veckan! :) Mia

Susie på Stjärnarve... sa...

Jag säger bara en sak; Vilken otrolig sommar det har varit och helt perfekt att ha pool för första gången. Vi är verkligen otroligt nöjda och sista doppet "kanske" var igår då det var riktigt skönt här!
Ha det skönt!
Susie

Mias Trädgård sa...

Tack, Susie! :) Jaa, det förstår jag att det var perfekt första sommar med pool! :) Här håller vi på och stänger ner den, alldeles för kostsamt att ha en djuppool på när det är kallt ute! Ha en härlig vecka! :) Mia

Carina sa...

Mmmm... det var för varmt ett tag. Jag ger sällan upp men då gjorde jag det. Har lagt till AC eller åtminstone stora träd som skuggar till önskelistan för nästa hus.

Ha det gott! Carina

Mias Trädgård sa...

Tack, Carina! Jo, vi har tack och lov skogen som granne, med oftast alltför höga träd som skuggar, men i somras var det tur! Ha det bra du med! :) Mia