fredag, september 26, 2014

Blommig fredag - vårfrestelser!

Ja, så var det äntligen blommig fredag igen! :)
Föll för lite frestelser i veckan som först kommer visa sig till våren!
Just dessa kommer förhoppningsvis att titta upp i min vita rabatt i skogskanten nedanför köksträdgården mitt mellan plommonträdet 'Victoria' och äppelträdet 'Gravensteiner' i vår!
Anemone nemorosa 'Alba Plena'
 Tulipa 'Greenstar'
Fritillaria meleagris 'Alba' 
Muscari botryoides 'Album'
Narcissus poeticus var. recurvus
Crocus vernus 'Jeanne d'Arc' 
Allium sativum var. ophioscorodon - ormlök
Den senaste är en vitlök med både lök och bulbiller med ormlikt slingrande stjälkar!
Jag använder alltid vitlök i planteringar med tulpaner för att mota rådjuren!
Alla bilder ovan är från Peter Nijssen, där jag beställt storpack! ;)
Och ni som ska plantera lökväxter nu - glöm inte benmjölet som lökgödsel!
För fler bidrag på temat vårfrestelser - gå till Hélena med bloggen 'Bland Rosor och Bladlöss'.
Ha en trevlig helg! Det ska jag ha när jag går igenom bidragen! 
:) Mia

50 kommentarer:

Ruben sa...

Jag kan riktigt se framför mig, hur du går och njuter bland dina vita "vårprimörer"! Tror det blir väldigt fint!

Ha det gott!
/Ruben

lavendia sa...

Mmmm så fina. Så där vackra blommor vill jag också se fram emot. Borde kanske göra en egen insats.

Tittis trädgård sa...

Så fint med vårblommor i vitt! Jag har tänkt plantera bara vita blommor i den nedre trädgården i år, så nu fick jag lite tips av dig. Gillade verkligen Greenstar. Jag har också märkt att rådjuren inte gillar vitlök, jag brukar spraya med vitlöksspray mot sniglar men det hjälper lite mot rådjuren också. Ha en skön helg/ Titti

Maribel sa...

Wow vilken samling av härliga vårblommor, skall bli fint att se dem i vår. Ha det fint /Marika

Mias Trädgård sa...

Tack, Ruben! Jaa, jag hoppas att det blir riktigt fint just där till våren! Ha en fin helg! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Lavendia! Ja, det är alltid bra att göra en egen insats! ;) Ha en skön helg! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Titti! Vad kul om man kan inspirera någon med! Japp ,vitlök är ett bra trädgårdsmästarknep! Ha det gott! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Marika! Ja, jag får se till att dokumentera ordentligt med kameran i vår! Ha en fin helg! :) Mia

trädgårdsdrömmar sa...

Fina vita vårfrestelser du har där.Du kommer att få mycket vackert att se på när våren kommer.
Ha en skön helg.

Unknown sa...

Så vakkert med hvite løkplanter! Jeg ble virkelig inspirert :)

Piasofia sa...

Vilken fantastisk rabatt du kommer att få med alla dessa vita blommor!
Hoppas få se resultatet.
Må så gott!
Pia

Meta sa...

men du s vackert det blir med alla vita blommor hos dig i vår har inte köpt lökar än börjar bli dax känns det som efter denna blommiga fredag
Ha en fin lördag
kram Meta

Hélena sa...

Ormlöken var ju urläcker! Måste göra en beställning på vårlökar i helgen.
Kram Hélena

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Många läckra tips man tackar! Ormlök var något nytt för mig.
Trevlig helg!
Ulrika

Rost och rädisor sa...

Är ju rysligt svag för både sippor och kungsängsliljor. Man kan inte få för många frestelser på våren helt enkelt. Jobbar på att få lite fler frestelser även på hösten att glädja mig åt.
Ha det så gott
Anette

Mias Trädgård sa...

Tack, Gunborg! :) Ja, vi får hoppas att de tittar upp som de ska! Ha en fin helg du med! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Piasofia! Hoppas jag med! Mås så gott du med! :) Mia

Lena/isklockan sa...

Oj vad mycket fint. Sippan blev jag så förtjust i så nu står den på min "vill ha lista " . Kram

Mias Trädgård sa...

Tack, Meta! Ja, nu får man börja snabba sig på och få ner allt innan vintern! Ha det gott! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Hélena! Ja, visst är den! Det gör ju inget att man kan äta den heller! ;) Lycka till med beställningen! Kram Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Hällan! Ja, jo, jag har sett dem förr och haft någon sort, men det ska bli kul att ha så mycket (förhoppningsvis)! Ha det gott! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, 'Den lykkelige hagen'! :) Kul om mna kan inspirera någon! Ha en fortsatt skön helg! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Anette! :) Jo, det är väl egentligen höstfrestelser de flesta behöver, men just nu har jag mer kommande frestelser i tankarna! Ha det fint du med! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Lena! Jo, den sippan är väldigt odlingsvärd vet jag sedan tidigare! Ha en fortsatt skön helg! :) Mia

dutchgardenstories@gmail.com sa...

Dear Mia, I am so happy to have found your blog! I saw the beautiful alliums. These I want to have, but did not know where to buy en how it was called. In October I shall visit the stand of Peter Nijsse at the garden fair in Beervelde(Belgium). And yes, I am going to buy a lot. Groetjes from Holland, Hetty

Mias Trädgård sa...

Thank You, Hetty! Glad to be at some assistance! :) Wish I could visit the garden fair in Beervelde as well! It sounds just right! Wish You a lovely sunday! :) Mia

Merja sa...

Åh, nu blev jag också frestad!! Kul med ormlöken:)
Ha det gott!

Mias Trädgård sa...

Tack, Merja! Ja, visst är den fräck? Ha en skön söndag! :) Mia

Susie på Stjärnarve... sa...

Oj vad vackert TROTS att det "bara" var vitt! Och jag som egentligen inte gillar vita blommor utan vill ha mycket färg.
Alltså, brukar jag säga - men det stämmer inte har jag kommit underfund med. Jag har faktiskt MASSOR av vita blommor som jag älskar!! *fniss*
Susie























Luna Ek sa...

Mitt hjärta smälter av alla dessa vita frestelser, känns oskuldsfullt och rent.
Lycka till med dem!
Kram Luna

Mias Trädgård sa...

Tack, Susie! Jamen, det är ju det som är så härligt, att man kan inspireras av varandras tankar! :) Jag gillar också färg - massor av färg, bara inte jämt och överallt! Och i just den här rabatten behöver jag något som lyser upp på kvällarna i skuggan! Ha det fint! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Luna! :) Ja, jag hoppas det blir fint där till våren! :) Kram Mia

Cat sa...

Ohhh, så läckra!
Vita är mina favoriter. Måste sätta fler.
Ha de gott. Catarina

Mias Trädgård sa...

Tack, Catarina! Ja, det är en stor favorit här med ,på vissa ställen, gärna i skugga på kvällstid, så lyser det verkligen upp! Ha det gott! :) Mia

Anonym sa...

Så många fina! Färgmatchat och allt. Du kommer få en ljuvlig vår. :)
Kram,
Anna-Karin

Jannibele sa...

Så mange rene og delikate hvite vårfristelser du byr på! Virkelig flott. Ha en god uke.

Inger sa...

Jag fastnade för Tulipa 'Greenstar', har inte sett den tidigare. Men alla var fina!
Kram

Carina sa...

Aha ännu en som gillar vita lökväxter. Tulpanen var riktigt läcker. Den där vitlöken såg väldigt spännande ut. Bilderna påminner om att jag ska ta krukan med frösådder av den vita kungsängsliljan och sätta ner i jorden. Hoppas på många härliga nyanser så småningom :)

Ha en fin kväll! Carina

Törnrosa sa...

Hur mycket vackert kan man visa? Det blir superfint hos dig till våren, med alla vita blommor.
Hej från Törnrosa

Anette sa...

Ojoj, jag föll direkt på första bilden! Så söt :) Undrar just om det var den jag köpte i våras - får se till våren när den blommar. Vita och limegröna tulpaner är också en stor favorit. I år har jag satt helt limegröna tulpaner så det blir extra spännande att se hur dom blir. Ha det så gott. /Anette

Mias Trädgård sa...

Tack, Anna-Karin! Jo, det är klart de är färgmatchade, det var ju ganska lätt i det här fallet! ;) Ha det gott! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Jannibele! Ha en fin vecka du med! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Inger! Jo, det finns några som går åt det hållet, men det här var de de hade hos Nijssen, så det blir de jag väljer! Kram tebax! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, vad kul! Ja, ormlöken är ju läcker på mer än ett sätt! Ha det gott! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Törnrosa! :) Gulligt sagt, får väl återkomma med bilder så småningom! Ha det gott! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Anette! Ja, dubbla vitsippor är väl aldrig fel? ;) Vad spännande med helt limegröna tulpaner, det vill jag också ha! Ha en skön vecka! :) Mia

hagen vår sa...

Hei! Så vakkert dette var. N. poeteicus er noe av det skjønneste jeg vet. I morgen starter løkleggingen.
Ha en god kveld! Anne

Högagärde sa...

Hur frestande som helst. Man kan bara drömma och längta.

Allt gott
Elisabeth

Mias Trädgård sa...

Tack, Anne! :) Jaa, poetnarcisser skulle jag kunna ha en hel trädgård full av! :) Ha det gott! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Jamen, visst, Elisabeth! Vi hoppas ju alla att allt ska slå in i vår! Ha det gott! :) Mia