fredag, april 24, 2015

Blommig fredag - bästa trädgårdsvänner!

I min trädgård har jag många trädgårdsvänner! De flesta har varit med mig i många år, som Clematis (Viticella-gruppen) 'Södertälje', som är en riktig favorit! 
Den gör sig riktigt bra till grannen - Rosa (Moderna Buskrosgruppen) Falstaff och de brukar blomma samtidigt!
 En vän, som jag tyckte var lite invasiv invid matplatsen var Rosa (Multiflora-Gruppen) 'Veilchenblau', så den grävde jag upp och gav bort, men den ger sig inte ,utan återkommer med rotskott, så nu ska jag försöka få den att hålla sig till spaljén och vara lite mer hård med sekatören! :)
En riktigt stor, återkommande trädgårdsvän är Allium 'Globemaster'!
 Black Parrot återstår att se hur det går med - men jag hoppas det blir en återkommande vän i trädgården!
En fin återkommande liten vän är Tulipa humilis 'Alba coerulea', som börjar sprida sig så smått!
Idag fick jag en ny trädgårdsvän som jag hoppas ska trivas hos mig - Magnolia lilliiflora 'Nigra' - det fanns bara en, så jag var fräck och köpte den precis innan Stockholms Trädgårdsmässa öppnade i Kista idag! Där träffade jag en av mina senaste trädgårdsvänner - Tant O och hade en trevlig fikastund med! Men sedan var jag tvungen att dra vidare och jobba! 
Det var allt vad jag hann här idag - klicka på bilden för att komma till Hélenas fina länksamling 'Blommig Fredag' och titta på fler bidrag! Ha en jätteskön helg! :) Mia

22 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Mia! Vilket fantastiskt köp du gjorde, jag funderar fortfarande på en Magnolia, vet ej om den klarar sig hos mig, men får läsa på och göra ett försök. Det kanske finns härdiga sorter.Din Klematis är otroligt fin, har otur med dem, men fick tips om att Viticella gruppen,är en härdig sort, så får hoppas på det, den har överlevt vintern. Ha en härlig trädgårdshelg! Marika

lavendia sa...

Fina vänner trivs om de får litet skötsel. Ska bli roligt att se magnolian då den blommar.
Javisst ja, det var Kista. Men det får bli en annan gång. / Britt

Tant Otteskrufv sa...

Kul att helt oplanerat frukostera med dig! Jo, jag märkte att det visst bara funnits en... :)Den kommer säkert att trivas i sitt nya sammanhang. Den lilla tulipanen var ju en riktig raring!

Vickans Trädgård sa...

Åhh.. Magnolia.. önskar mig en sådan i födelsedagspresent. Underbar!

Ha en fin fredag!

Millas Trädgård sa...

Hej Mia☺Vilka ljuvliga vänner du har. I Laholm har vi en magnoliaexpert. Han bor förvisso ganska ingärdat men man ser många skönheter som blommar nu. Stora fina träd. Underbart!
Trevlig helg
Milla

Merja sa...

Jätte fina bilder på dina vänner. Vilken stor Allium! Läcker...vill ha:)
Ha en fin helg!

Jannibele sa...

Så flotte bestevenner! Alliumen er jo like stor som en fotball jo:)

God helg!

Jannicke

Mias Trädgård sa...

Tack, Marika! Jo, jag hoppas jag klarar den! Håller tummarna för din Viticella! Ha en skön söndag! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Britt! Ja, allt behöver väl ett visst mått av skötsel... Jo, det är en lite tokig tid för trädgårdsmässa, eller hur? Ska fota Magnolian! Ha det gott! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, detsamma, Tant O! :) Här har varit fullt upp i helgen, men jag hör av mig om nästa vecka! Får väl ta sticklingar åt dig så du också får en 'Nigra'! :) Hörs snart! Kram /Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Vickan! :) Hoppas verkligen att du får en i födelsedagspresent då! Grattis i förskott och trevlig söndag! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Milla! :) Mmm, det är underbart med magnolior, har 2 nu, som jag ska försöka dutta med och skydda mot rå-odjuren! Hos mina föräldrar finns det höga träd med! Blir det nog inte här dock! Ha en fin söndag! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Merja! :) Ja, den är häftig, köpte 3 lökar till ett rätt häftigt pris med, men nu ser det ut som om de börjar sprida sig, får se om bäbisarna blir lika stora och maffiga? Ha en fin söndag! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Jannicke! :) Ja, de ÄR verkligen så där stora!!! Ska se om bebisarna blir lika, så man kan börja sprida dem? Ha en skön söndag! :) Mia

Rost och rädisor sa...

Så många fina vänner och finast av dem alla 'Alba coerulea'.
Allt gott
Anette

Mias Trädgård sa...

Tack, Anette! :) Jaa, jag håller faktiskt med själv! Ha en fin söndagskväll! :) Mia

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Fina vänner! Vilken alium, helt itroligt!
Va kul med mässan!
Trevlig vecka, kram Ewa :)

Mias Trädgård sa...

Tack, Ewa! :) Ja, den är faktiskt så stor! Ska se hur det går med frösådderna, vill ju gärna att de håller formen! ;) Ha det bäst! :) Mia

Inger sa...

Men nu blev jag riktigt avis, vet du hur gärna jag skulle vilja ha en 'Veilchenblau'. Jag har haft den men den tog sig aldrig och dog efter några år. En underbar ros, ju större desto bättre.
Kram

Anjas Hill sa...

Vilka härliga vänner i trädgården! Din Allium är helt makalös!Själv har jag en vit 'Giganteum'(eller något sådant heter den)men den verkar vara rena dvärgen i jämförelse ,-)!

/Anja

Mias Trädgård sa...

Tack, Inger! Då ska jag leta efter rötter på det som växer upp, så kanske jag kan skicka en åt dig? Gillar också stora rosor, bara det är på rätt plats! ;) Ha det gott! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Anja! :) Ja, de är faktiskt magnifika!!! Kan ju bero på all gödsel jag ödslat med... Ha en skön vecka! :) Mia