fredag, april 17, 2015

Blommig fredag - Våren!

Jag har varit och mött våren på sydligare breddgrader sedan i påskas...
Där blommar magnoliorna sedan ett bra tag...
Kaktusarna blommar fint...
Våra lite mer vanliga krukväxter bildar stora snår och häckar...
Vita hägrar letar föda i diken...
Ödlorna lapar sol, som turisterna...
Frukterna dignar från träden - här avokado...
Och de inhemska nävorna blommar (Geranium maderense)!
Var har jag varit? Jo, på Madeira! 
Nu är jag utvilad och inspirerad och kör på för fullt som vanligt igen!
Klicka på bilden för att komma till länksamlingen Blommig fredag!
Ha en skön helg! :) Mia

33 kommentarer:

lavendia sa...

Välkommen hem. När du skrev om de inhemska nävorna, anade jag.
Madeira är verkligen fint. Jag tog ut mina två kapokträd från garaget i förrgår och båda lever, fast den ena fick jag beskära. Frön tog jag just på Madeira.
/ Britt

lavendia sa...

Citronverbenasticklingen har fått två små nya blad. Så det kanske kan bli något. Jag hör av mig igen när den blivit litet större.
Streptoca.... tar jag gärna om det blir någon stickling.
Jag har varit ute o tittat på kryddväxten, men den är så ynklig så ynklig, men jag har inte glömt. / Britt

Mias Trädgård sa...

Tack, Britt! :) Oh, du har kapokträd!!! :) Jag köpte med mig en liten planta av madeiranävan hem och väskan var halvfull av en faslig massa sticklingar och knölar, lökar och fröer (är man tokig så är man...) De sticklingar jag tog till dig har inte börjat växa än, men de är fina, så jag antar att de börjar rota sig! Kollar om någon vecka om man kan ana rottrådar! Jag har inte heller glömt! Vi hörs vidare om det! :) Mia

Helena sa...

Så ljuvliga fotografier på mycket vår, ja nästan lite försommar. Som jag längtar tills det grönskar här med. Trevlig helg till dig!

Mias Trädgård sa...

Tack, Helena! :) Jo, nästan försommar, men faktiskt mer vår! Jag längtar också efter grönskan här hemma! Allt gott! :) Mia

Maribel sa...

Underbart med solsemester, fina bilder.
Ha en trevlig helg!

Rost och rädisor sa...

Wow, skulle gärna vilja åka till Madeira vid denna tiden. Ser ljuvligt ut.
Trevlig helg
Anette

Veronica sa...

Madeira står verkligen på önskereselistan.
Det verkar helt fantastiskt där.
Härligt och härliga blommande bilder.
Jag njuter ändå för fullt nu fast det inte blommar för fullt för jag påminner mig hela tiden för vad som komma ska :)

Trevlig Helg!

Veronica

Anette i Torsåker sa...

Alldeles speciellt roligt se Madeiranävan. En stickling av min 10 år gamla, nu komposterade planta frodas.
Ha en skön helg!
Anette

Unknown sa...

En god del frodigere på Madeira enn i Norge på denne tiden, må jeg si:)

Mias Trädgård sa...

Tack, Maribel! Ja, det var skönt just nu! Ha en fin helg! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Anette! Ja, en underbar tid, precis innan det blir varmt! Blomningen har börjat vårspira och fortsätter väl hela tiden men mer eller mindre, men nu är det VÅR på Madeira! Skulle gärna vara där den här veckan då det är Blomsterfestival, men har ungdomar som var tvungna att passa påsklov! Trevlig helg du med! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Veronica! Jaa, det har det gjort ett tag här med! Vi (läs jag) hade tänkt åka till Kap Verde, men familjen ville inte sitta så länge på ett plan... Får åka dit vid annat tillfälle! Jag njuter också för fullt av det lilla som blommar och det som komma skall! Trevlig helg du med! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Anette! :) Ja, visst är den underbar!!! Jag var så förvånad när jag var på botanisk vandring att de inte pekade ut den, jag bara kastade mig efter kameran och var glad att hitta en enda (!) planta att köpa och inga fröer! Tror inte den är så allmänt känd! Hoppas min överlever och jag kan ta både sticklingar och frön från den! Ha en skön helg du med! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, 'Den lykkelige Hagen'! :) Jo, det måste jag nog säga att det är helt rätt! Jag hade trevligt sällskap av en hel del av dina landsmän på turerna! Här är det också ganska långt kvar till den riktiga våren med, även om det närmar sig! Allt gott! :) Mia

Meta sa...

Så härligt att få uppleva våren på två ställen och kanske inte så lika heller.
Ha en fin vår hemma vid
Kram Meta

Katarina www.engronsida.blogspot.com sa...

Åh, så skönt att möta våren på Madeira. Aldrig varit där, men hört många lovord och dina bilder säger inte emot =oP
Det är fascinerande se våra små krukväxter som "riktiga" växter utomhus...
Allt gott!
/Katarina

Mias Trädgård sa...

Tack, Meta! :) Ja, det var helt fantastiskt och nu är det ju härligt hemma med, som sagt! Ha en fin vår hemma du med! :) Kram Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Katarina! :) Japp, det här var riktigt fascinerande! Rekommenderas! Kommer aldrig se på en fikus på samma sätt igen! :) Allt gott till dig med! :) Mia

Gunilla sa...

Ljuvliga foton .
Det ger verkligen längtan till vår och sommar.

Trevlig Helg

Mias Trädgård sa...

Tack, Gunilla! Ja, det är väl vad vi alla här uppe längtar som mest efter nu! Trevlig helg du med! :) Mia

Hetty sa...

It is good to come home with a mind full of new fresh ideas! I ones had that Geranium in my garden, but even in the mild climate of my garden, it did not survive! ! It is beautiful don't you Think? Groetjes, Hetty

Mias Trädgård sa...

Thanks, Hetty! :) Oh, well Yes I´ll have to ceep mine in a pot in the greenhouse over the winter! And Yes, it´s always wonderful with fresh idéas! Have a nice weekend! :) Mia

Anjas Hill sa...

Så härligt det låter! Och alldeles perfekt att du nu känner dig f f för vårens utmaningar.
Tack för de fina bilderna! Känns nästan somm om jag skulle varit med dig där ,-)!/Anja

Mias Trädgård sa...

Tack, Anja! :) Ja, ibland behöver man andra förberedelser, helt enkelt! ;) Kul att du tyckte om något och det hade varit så kul att ha dig med! :) Ha en fin helg! :) Mia

Fröpåsen sa...

Åh va härligt. Kan känna den värmen i mitt ansikte och de annorlunda dofterna och ljuden. Andra fåglar och växter.
Hoppas du har samlat mycket energi och inspiration.
Kram Maria

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Härligt med en vårinspirerande semester. Och att få se en del av det där vi odlar i sin rätta miljö. Fascinerande. Tack för reseinspirationen.

Och välkommen hem! Carina

Mias Trädgård sa...

Tack, Maria! :) JA, det var h'ärligt och varmare än vad vi trodde det skulle bli! Ja, både inspirerad och utvilad, kan ju inte vara bättre! :) Kram tebaks /Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Carina! Ja, det ÄR härligt med inspirationsresor! Önskar man hade tid med mer! Ha en skön söndag! :) Mia

an angel at my table sa...

Vad härligt med semester! Fascinerande med avocadoträd skulle behöva ett jag som äter avocado varje dag! När vi bodde i Australien så fanns det fantastiska saker som julros som stort träd och pelargon eller plättar i luften häckar. Allt gott! Mari

Mias Trädgård sa...

Tack, Mari! :) Jaa, jag skulle också gärna ha ett eget avokadoträd!!! Har satt kärnor, men har ingen större förhoppning om att få skörda frukt... Möjligtvis om jag planterar i växthuset? Allt gott tillbaka! :) Mia

Ruben sa...

Madeira är en härlig ö, var där för några år sedan med Rosebud´s tours. Toppenbra, kan tänka mig åka dit igen något annat år.

Mina musselsyskor vill bara inte. 2 stycken har kommit upp och det är ju väldigt dåligt. Har till och med haft krukorna ute eftersom jag läste att man kunde skynda på groningen genom att ge dem växlande temperatur. Nu har jag petat upp de två som grott och skolat ut dem och hoppas att det kommer fler. Annars vet jag ju var jag skall hämta :-) ha ha.

/Ruben

Mias Trädgård sa...

Tack, Ruben! :) Haha, ja jag har ju inte skogar av dem än, men om det blir mycket så lovar jag att du ska få! Vad trevligt att du åkt med Rosebuds! DEt skulle jag gärna göra någon gång, oavsett resmål! Ja, det är verkligen en ö man kan komma tillbaks till! Ha det bäst! :) Mia