lördag, juni 06, 2015

Blå-gul nationaldag!

Idag är det Sveriges nationaldag och den bjuder inte lika härligt väder som igår, så vi firade äldsta killens student - där hade vi verkligen tur med vädret! :) Det är också förklaringen till de senaste veckornas bloggtorka från mig - tiden har inte räckt till!
Ballongerna håller på att slita sig i blåsten, men uppe till höger i bild kan man se lite av blåregnet...
Jag har aldrig haft så mycket blommor på det som i år och det verkar som om det kommer mer än dubbelt, så jag är  ganska nöjd, men det är klart att det är inte de överdådiga skyar man sett i England... Ska försöka beskära mer efter blomning, gödsel har den redan fått!
Har i både vitt och blått på Wisley...
Gullregnet har dock slagit ut samtidigt, som sig bör på nationaldagen! ;)
En annan växt, som har en väldigt vacker blå färg, men sprider sig med förhatlig kraft är den uppländska vallörten. Har ägnat halva våren åt att försöka gräva upp den i slänten, men igår hittade jag en större stängel som förirrat sig in i kaprifolen, det blir en tuff nöt att knäcka! Vacker blå färg har den i vart fall och fantastiskt gödselvatten ger den, så jag skulle kunna tänka mig den i pallkrage, likt nässlorna, men aldrig mer i rabatter! Den här har vandrat in från en granne...
Ha en trevlig nationaldag!
:) Mia

12 kommentarer:

Tant Otteskrufv sa...

Gratta grabben från mig! Jag kan inte skylla på någon student, men inte heller här blir mycket bloggat just nu. Och trädgårderandet går faktiskt också lite på halvfart. Ett nytt projekt har dykt opp som tar rätt mycket energi. Visserlunda är det ljust långt in på natten, men man ska ju har ork kvar till det också :)Blåregn.....

Mias Trädgård sa...

Tack, 'tanten'! :) Ska hälsa honom!!! :) Nu blir jag så nyfiken på ditt projekt att jag spricker snart, vi måste ses när det lugnat ner sig! :) Kram /Mia

Hetty sa...

Enjoy the free time. And your Wisteria will be ok. Have faith in nature! Groetjes, Hetty

lavendia sa...

Redan blåregn! Vårt regn är mycket mer vanligt och rätt rikligt.
Jag tycker också om vallörten - i naturen. / Britt

Millas Trädgård sa...

Bloggandet har verkligen kommit på efterkälken. Håller med dig! Men är det inte så det ska vara vid denna tiden på trädgårdsåret? Mycket att stå i:-) Vilken tur att den nybakade studenten slapp att få regn i studentmössan i alla fall.
Allt gott och ha en härlig vecka!
Kram Milla

Rost och rädisor sa...

Grattis till äldsta telningen!
Verkligen ett inlägg i Sveriges färger med blåregn och gullregn. Vallörten har jag inte vågat ta in i trädgården öbn, men när jag får ordning på ytan mot skogen ska den få en yta att sprida sig på som den vill.
Ha det så gott
Anette

Mias Trädgård sa...

Thanks, Hetty!!! :) Well, no free time here, I´m afraid just a lot to do ,but Yes, I have enjoyed the time enourmously! Yes, I thinks so to that it will be fine! Have a great week! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Britt! Ja, den sortens regna har vi också haft nästan varje dag i flera veckor, får väl trösta sig med att det är bra för växterna? Allt gott! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Milla! :) Jo, inte ska man klaga som egenföretagare på att man har att göra! ;) Ha det gott du med och en skön vecka! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Anette! :) Ja, det låter smart, med en skogsyta! Jag kan inte fresta med att skicka en liten rotbit (tjock som en underarm?)? ;) Ha det gott du med! :) Mia

Inger sa...

Vilken lycka att ha ett blåregn!
Kram

Anjas Hill sa...

Vilket fint blåregn du har.

Ha det gott!
/Anja