torsdag, maj 14, 2015

Några vackra och intressanta träd...

Prunus avium 'Plena' - fylldblommigt fågelbär är alldeles ljuvlig just nu! Fotat på kundbesök idag.
Nedanför krukgården, på perennavdelningens torg på Slottsträdgården Ulriksdal står den här fantastiska magnolian, som jag gissar är av sorten 'Leonard Messel'!
Ett träd som inte är så vanligt häruppe är korstörnet - Gleditsia triacanthos 'Sunburst', som är betydligt tåligare än vad jag visste innan jag var på besöksdagen på Stångby plantskola förra veckan! Visst, den går bara till zon 2, men den verkar tåla det mesta - extrem värme, torka, för mkt vatten, ska nog bli en sådan här snart med! Ser kanske inte så mycket ut för världen på bilden ovan, men ni ska bara se bladverket... Ska leta bilder där - googla så länge! :)
På Stångby såg jag också en del fina exemplar av Pinus nigra, svarttall - ett av mina absoluta favoritbarrträd! Skulle också gärna få flytta hit! Men det var kanske det där med platsen igen...
Hoppas att ni har en skön ledighet! Imorgon ska jag jobba, men sedan ska jag också försöka hitta på lite annat i helgen!
Trevlig helg! :) Mia

12 kommentarer:

Hetty sa...

Dear Mia, trees are difficult to chose. Sometimes the garden is so smal, you can only have one. What to do? I wil go for the first one. Beautiful blossoms. groetjes,
Hetty

Mias Trädgård sa...

Thanks, Hetty! :) Well, Yes, I will almost always have a bigger garden, if I could choose, but now I have what I have and, well, yes, its wonderful for a week or two in the spring and then you get amazing autumncolours aswell, so maybe I agree with You! ;) Have a nice weekend! :) Mia

Gunilla Teckenberg sa...

Hej Mia!

Fina träd du visar och nu blir man ju nästan förförd av alla blommande skönheter på våren. En `Sunburst´ har jag längtat efter länge men inte riktigt vågat mig på, den kanske är tåligare "än vad somliga tror

Ha det gott!

Mias Trädgård sa...

Tack, Gunilla! :) Ja, så har det ju varit för mig med, men i år ska jag göra slag i saken, tror jag, nu när jag fick reda på det här! Ska bli kul att se om du också skaffar det! Trevlig helg! :) Mia

Rost och rädisor sa...

Spännande träd. Svartgran känner jag till men svarttall ny för mig. Man skulle allt ha lite mer plats.
Trevlig helg
Anette

Mias Trädgård sa...

Tack, Anette! :) Jaha, svartgran, kul! Är inte det ngt man gör grejer av inom homeopatin? Visst behöver vi mer plats! Ha en fin helg du med! :) Mia

Inger sa...

Jag har ett korstörne sedan några år och det har klarat sig hittills, peppar peppar. Gillar det mycket.
Kram

Mias Trädgård sa...

Tack, Inger! Då tycker jag det verkar som om vi kan höja zonangivelsen ytterligare lite till på den! Det avgör saken! Nu ska vi bara fixa platsen! Ha det gott! :) Kram Mia

Malin sa...

Vilket trevligt inlägg!
Älskar träd och det är alltid kul med påminnelser om sorter. Svarttall är favoriten här med...
Ha det fint
Malin

Mias Trädgård sa...

Tack, Malin! Mm, önskar som sagt jag hade plats för fler! Ha det skönt och slit inte ut dig! :) Mia

Millas Trädgård sa...

Korstörne är verkligen snyggt! Jag vill också sticka ner till Stångby och se vad dom har för något. Har en kollega som handlar en hel del av dom.
Milla

Mias Trädgård sa...

Tack, Milla! :) Kul att du gillar den med (men det visste jag väl nästan! ;)) Jo, jag skulle nog varit tydlig på att berätta att det var Stångbys filial i Märsta vi var på! Ända ner till Stångby hinner jag inte så här års! Men jag vill gärna åka dit någon gång! Ha det bäst! :) Mia