fredag, januari 22, 2016

Blommig fredag - Sommardrömmar!

Just nu längtar jag verkligen till värmare tider, även om vi bara har -10 idag, så är det skönare med 
+20. Hoppas att kommande sommar blir varmare än den förra, för då var det inte många av mina värmekrävande växter som ville visa sig från sina bästa sidor och det gällde även i växthusen.
 I sommar vill jag ha massor med heta, härliga chilifrukter, helst av habanero-sorten (C. chinense) Chocolate Scotch Bonnet, som jag älskar mest av de lite mellan-heta!
Och tomater - här bifftomaterna Costoluto Genovese och Ceur de Beuf (oxhjärta). I somras blev det mest gröna små plommontomater, endast några mindre sorter hann mogna ens i växthusen... Aoch framför allt längtar jag till härliga skogspromenader med valpen, som då kommer vara unghund - utan att förfrysa tassarna efter 5 minuter! Titta in till Hélena för fler tolkningar på temat, det ska jag försöka hinna med mellan släktbesöken i helgen! :)
Trevlig helg! 
:) Mia

17 kommentarer:

Millas Trädgård sa...

Lycka till med växthusodlingen! Nu längtar vi verkligen efter plusgrader!
Trevlig helg
Milla

Gunilla sa...

Härligt och gott med egenodlade tomater.

Trevlig helg

Hetty sa...

We gardenenrs are all longing for summer! Groetjes Hetty

Lotta sa...

Jag tror säkert dina odlardrömmar slår in. Lycka till. Så kul att du gör reklam för Mat Smart, vår son jobbar där!Trevlig helg! /Lotta

Rost och rädisor sa...

Jag håller med!
Trevlig helg
Anette

Maribel sa...

Lycka till med odlingen, det finns inget bättre än att plocka egna tomater.
Ha det fint!
Marika

Ruben sa...

Ja, vi får hoppas på bättre skördar i år! Till att börja med kan vi ju hoppas på en inte lika hopplös vår som i fjol. En hel månad gick ju bort i fjol våras när allt stod still!

Ha det gott!
/Ruben

Patrik sa...

Härliga drömmar! Jag gillar att du kallar Chocholate Scotch Bonnet för
Lite mellanhet! Den är ju bara 350 000 scoville.... :)

Anita sa...

Ja sommaren som gick var inte rolig för odlingarna. Men jag fick ändå en bra chiliskörd, dom trivdes i uterummet. Värre med tomaterna som stod ute. Dom mognade väldigt sent och alla hann inte. Jag såg att du skrivit om den nya valpen och var tvungen att bläddra ner för att se om jag hittade någon bild. Och det gjorde jag. Sååå underbar hon är Hilma.

Ha en bra helg!
/Anita

Berit sa...

Ja må vi hoppas att sommaren som kommer bjuder på mera sol och värme, så att tomater och chili hinner mogna.
Jag önskar dig en underbar helg!!

Veronica sa...

Jag håller med till 100%!
Värme och sol och bara lagom med regn...
Hur underbart är inte det?

Vi håller tummarna!

Ha en skön fortsatt helg!

Tant Otteskrufv sa...

Chili har jag som du kanske minns mest för att de är vackra, men tomater...var hittade du oxhjärtefrö? Glad tö-söndag :)

Katarina www.engronsida.blogspot.com sa...

Hoppas också på en varm sommar. Har tyvärr inget växthus (än =oP), men tomater kan ju gå utomhus om bara vädret vill... Att kunna skörda egenodlat är fantastiskt!
Allt gott! (hm, bokstavligen =oP)
/Katarina

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Låter och ser hääärligt ut!!
Ha en trevlig vecka, kram Ewa :)

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Heta sommardrömmar hos dig. Har inte börjar så ännu men fröerna jag köpt ligger och väntar.
Trevlig helg!
Birgitta

Anonym sa...

Hittar inte din epost, men det går väl bra så här?? Är du med i Sesam? I så fall undrar jag om du kan avvara 15 minuter under mässdagarna och i montern visa hur du sparar chilifrön?
Du behöver inte skämmas för att säga nej, man kan inte hinna med allt. Ser att du fortfarande är chilitok, vad bra! Jag tänkte vara måttfull i år, men det sket sig rätt snart. Ska bli kul att att se hur Longhornfrukterna ser ut, ska ju vara jättelånga. Också nyfiken på de nordkinesiska frön på en storväxt, snabbvädnde röd chili. Vet inte mer om den. Men alltid intressant med sorter från nordliga klimat.



Mias Trädgård sa...

Hej, anonym! Klart jag är med i SESAM! Kan du inte maila mig, adressen står i sidodelen under 'om mig', vet inte hur jag kommer vara på mässan i år, har lite mycket annat, men kanske? MVH