söndag, januari 22, 2017

1 år senare och lite visioner för framtiden...

 Tänk vad tiden går!
Idag är det ett år sedan jag postade något på bloggen! 
Det var inte meningen att ha ett så här långt blogguppehåll, men jag har inte hunnit med.
Jag har fått lägga all energi på att orka med det jag måste i stället.
Numera jobbar jag mer med parker än trädgårdar och försöker se mina egna projekt på lite annorlunda vis. Nu ska jag försöka spika årets hemma-projekt med.
När jag nu sitter och tittar på bilder från 2016 inser jag hur lite jag fotat mot vad jag brukar göra. 
Paviljongen här ovan köpte jag till äldsta sonens student för 1 ½ år sedan, en av höststormarna tog det och lyfte det över staketet. 2 knäckta benrör blev resultatet, vi ska se vad vi kan göra för att rädda den till våren. 
 Den här bilden hittade jag i min idémapp. Ingen aning om var jag hittade den ursprungligen, men jag skulle gärna göra något liknande. Airon-dackstolar gillar jag, men har bara 'nygjorda'. Återvunnet är kul och bra!
 Den här muren gillar jag! Skulle lätt passa in på vår tomt!
 Varför kan man inte ha en (åtminstone liten) allé på tomten? 
 Så här fint skulle jag vilja ha mina grönsaksland, det är min 'gamla' tomat-kompis Birgitta som gjort sitt så här fint! Roskratta är bra att ha för att få fina kanter och höjder! :)
 En sådan här ugn har jag och sönerna pratat om i flera år att vi borde bygga så vi kan göra egna vedeldade pizzor - kanske blir det av i år? Jag såg Tareq göra ngt liknande på trädgårdsprogrammet i höstas! :)
JAg skulle gärna göra något mer av en slänt jag har med och samlar på mig idéer lite här och var...
Varför inte ett sluttande plank?
 Fler trampstenar skulle jag också vilja ha i min gräsmatta (som behöver totalrenoveras först).
 En liknande matta i betong har jag köpt formar till och i år ska jag se till att gjuta från den med!
Tanken är att den ska ligga i mitten av växthuset.
Det här är inte mitt växthus, utan en bild jag hittat i en tillsalu-annons (tror jag), men den fångar lite känslan jag skulle vilja ha när jag någon gång får tid att renovera mina bänkfönster så jag kan byta ut stora växthusets sida mot trädgården till riktigt glas i stället för dagens kanalplast i det gamla trädgårdsmästarväxthuset.
Grindar är något jag funderar mycket över också. Anledningen är ju vårt senaste tillskott till familjen, hunden Hilma! Vi vill inte att hon springer ut i trafiken, men några av våra grindar skulle behöva göras snyggare. Vi får se vad vi hinner i år! Nu ska jag börja fundera öer årets frösådder med!
Ha en fortsatt trevlig söndag! :) Mia

Inga kommentarer: