fredag, april 17, 2009

I helgen håller jag några miniföreläsningar om pelargoner på Slottsträdgården Ulriksdal

Det känns naturligtvis lite 'läskigt' att kastas ut i den här världen på mitt nya jobb, där jag inte hållt föredrag förut, även om jag gjort det ofta i andra sammanhang. Jag har försökt hinna läsa på lite grann innan, även om tiden varit knapp, då jag jobbar heltid. Jag får helt enkelt ta stöd av att jag samlat pelargoner i ½ mitt liv (som mest har jag haft 350 sorters pelargoner samtidigt) och förhoppningsvis har jag en del erfarenheter att dela med mig av.


De här böckerna har jag läst (om igen i vissa fall) och använder som referenslitteratur:

Susanna Rosén - Stora Pelargonboken, Prisma förlag (2008) - en kul, ny bok, som verkar genomtänkt och så är den ny (- taxonometrin inom växtindustrin ändras ibland fortare än att odlarna hinner med i namnsättningen)!

Karin Martinsson - Pelargoner, kulturarv i kruka, Prisma här med (2000), en gammal favorit för mig, liksom,

Christa Holm - Pelargoner, Natur & Kulturs Gröna Serie (1997).

Här har jag några sticklingar som jag tog med upp från landet och vinterförvaringen i påskas - en variegerad Dr. Westerlund - rosengeranium och vit rosenknopp (nästan helt utan klorofyll, pga brist på ljus under vintervistelsen - säg inte att inte pelargoner inte är tåliga växter!

En Dr. Westerlund som följt med mig hem från jobbet... Det doftar citron i hela hallen!

Vill ni komma och lyssna så håller jag miniföredrag 11.30 och 13.30 i orangeriet lördag och söndag. Det kommer att finnas många andra duktiga guider och föreläsare, även om ni inte vill lyssna på mig! Det blir både guidningar ute i handelsträdgården av Bosse Rappne själv och av Gunilla från odlingen. Hoppas att vi ses!

Jag har också börjat blogga från jobbet, via uteträdgården (Ja, allt har ju inte jag skrivit förståss, men man kan ju alltid vara lite linslus även när andra skriver! ;))

Ha en riktigt trevlig helg, för det tänker jag ha - på jobbet! :)

2 kommentarer:

billan sa...

Susanna Roséns Stora Pelargonboken har jag bläddrat mycket i, den är riktigt bra!
Synd att jag bor så långt ifrån, hade annars gärna besökt Slottsträdgården i helgen, siktar på ett besök i huvudstaden i början av juni.
Ha en trevlig helg och lycka till med föreläsningarna, det kommer säker att gå jättebra.

Mias Trädgård sa...

Hej, billan och tack snälla! Jaa, det gick bra! Nu har jag gjort hälften och nervositeten är som bortblåst! Hoppas du kommer och hälsar på mig i juni, när du kommer till Slottsträdgården! :) Mia