söndag, maj 20, 2012

Igår var jag på ett trevligt trädgårdsbesök igen! :)

Helleborus purpursascens - vet inte sortnamnet, men visst är den ljuvligt mörk i färgen?
Igår var jag på trädgårdsbesök utanför Trosa hos Inger och Bosse Regebro med bloggen Regebros Trädgård  - vad ljuvligt att få komma dit när all vårbloming helt exploderade! Tack snälla för gästfriheten, god lunch och fika, fådda växter och en underbar eftermiddag! Det var härligt att slippa ifrån trädgårdsjobb några timmar och bara njuta! :)
Fagus sylvatica, la inte sortnamnet på minnet, kan det vara Rohanii?
Tyvärr dök jag ner med näsan i rabatterna i stället för att ta överblicksbilder, men det finns så otroligt mycket spännande växter att se där, så det var nästan oundvikligt! :)
Tyvärr en suddig bild - men visst är den söt - Narcissus bulbocodium, en ljuvlig liten narciss, med nästan gräslöksliknande blast!
Pulsatilla flavesens - visst är den helt bedårande?
Anemone sylvestris 'Bractaea' fick följa med mig hem i en kruka! Mmmm.
En av alla små berberis-sorter jag tycker är så vacker! Noterade tyvärr inte namnet!
Inte heller på denna ljuva berberis-sort... Men vackra är de!
Tulipa humilis - violtulpan! Längtar till att mina egna (3 små lökar) slår ut! :)
Soldanella montana - skogsalpklockan blommade fantastiskt!
En ljuvligt fylld vitsippa - Anemone nemorosa 'Vestal', som jag också fick 'gama till mig'! Det roliga var att vi hittade både den här med 8 kronblad längst bak -
och en med 6 kronblad, mycket spännande! :)
En ljuvligt blå Gentiana septemfida...
Anemone nemorosa 'Frühlingsfee'! Jag har rotbitar med mig hem - tack gulliga ni!
En ljuvligt röd viva med olika vitsippor!
Jaha, nu måste jag nog göra ett stenparti med (eller hitta en bra solig och torr plats i vart fall), för den här fick jag också sticklingar från! Sedum spathulifolium 'Purpureum'! TACK! :)
Ja, det var allt från Oxhagens Trädgård den här gången! Längtar redan tillbaka! :)
Hoppas att alla får en trevlig söndag! Själv ska jag ut och gräva och sedan rita en rabatt, kanske blir det ett plantskolebesök med! Återkommer antingen under kvällen eller imorgon bitti om tävlingsresultatet! Det kan ju komma några senkomna som vill vara med? Ha det gott i solen! :) Mia

5 kommentarer:

Ruben sa...

Det var fasligt vad du är ute och svirar!! ;-) Och vilka fina växter du fick se!!

Ha det gott!
/Ruben

Märit i Mariehem sa...

Men vilka imponerande välväxta växter! Blir alldeles grön av avund!

Tack för att vi fick följa med!

/MÄrit

Mias Trädgård sa...

Ruben och Märit - tack för era otroligt uppskattade kommentarer! :) Ja, visst är det underbart att kunna vara ute och 'svira' ibland! Ha en fortsatt trevlig kväll! :) Mia

ANKAN sa...

Wow så mycket fint! Härligt att bara få njuta!

Må så gott!

Kram Ankan

Mias Trädgård sa...

Ankan - tack! Jaa, det var en härlig eftermiddag! Ha det gott! :) Mia