fredag, maj 11, 2012

Lite allmänt vårigt och trädgårdsvandring på Säbyhom i ösregn...

Igår var jag halvledig - arbetade bara halvdag - något som sällan händer i maj! Inledde med slottsbesök tillsammans med tillresta föräldrar (som sett på sonens musikaluppsättning kvällen före) på närbelägna Görvälns slott och parken, som vi gick runt i - strålande solsken på förmiddagen!
Hade bara med mig mobilen, så inga fina kort, men om ni är sugna på att se en trevlig park med mycket skulpturer nära Stockholm är det absolut värt ett besök! Sedan var det dags för arbete ogräsrensning hos en privatkund - först i dis och sedan i hällande regn. Hann precis hem för att byta om från blöta arbetskläder till torrare civila för kvällens växtvandring på Säbyholm!
Min fantastiska växtkännedomslärare Lena Bjärsjö guidade en tapper skara blöta trädgårdsintresserade från Trädgårdssällskapet Kungsängsliljan runt den anrika gamla trädgårdsskolans arboretum och planteringar. Här står vi mitt i häcksortimentet med de olika häggmisplarna i bakgrunden. Ni får ursäkta bildkvalitén, det hällde verkligen ner mer och mer...
Det underbart fylldblommiga Prunus 'Kiku Shidare Zakura' blommade fortfarande! Men regnet bara öste ner på min kamera, så det var svårt med bilderna!
På den skyddade innergården finns ett något mer exotiskt sortiment, som egentligen inte är härdigt här uppe - Magnolia x soulangeana - praktmagnolia i vacker blomning - ursäkta regndropparna på linsen!
Phellodendron amurense - sibiriskt korkträd finns också på den här skyddade innergården...
Vi avslutade i produktionsväxthusen, där vi släpptes lös på lite shopping av trädgårdselevernas egenproducerade krukväxter, utplanteringsväxter, ekologiska grönsaker samt perenner. Några tussar omskolningsmaterial fick också följa med hem - det får bli helgjobb! Men mer om det senare!
Tusen tack Lena för en härlig vandring - trots det alltmer ihållande regnet! Nu när skolan kommer att vara kvar till årsskiftet hoppas jag att vi kan upprepa vandringen en gång till i höstskrud!
Hoppas att ni får en trevlig helg! :) Mia

8 kommentarer:

Ruben sa...

Ni verkar ha haft det trevlig och givande, trots regnet!

Ha det gott!
/Ruben

Mias Trädgård sa...

Hej och tack, Ruben! Jaa, det var bara vädret som var lite blött! Ha en härlig helg! :) Mia

Inger sa...

Till Görvälns slott har jag aldrig varit men däremot på en höstmarknad på Säbyholm.
Ha det bra!

Mias Trädgård sa...

Men, Inger - vad härligt att du varit på min 'gamla' skola! Då kanske du kommer tillbaka för den absolut sista höstmarknaden i höst innan den stora flytten? Vore ju kul att ses! Ha en fin helg! :) Mia

Blomkärringen sa...

Ser ut att vara ett fint ställe att besöka, synd bara att ni fick regn på er.
Ha det fint!

Mias Trädgård sa...

Jaa, tack Blomkärringen! Ett underbart ställe! Synd att skolan inte ska få ligga kvar där nästa år, men det nya stället blir säkert fantastiskt så småningom också! Ha en fin helg! :) Mia

Blomkärringen sa...

Mia det finns säkert en tuss av den mörkare purpurbräckan som jag kan skicka, Den är lite högre än den ljusa. Maila mej, adressen hittar du på min sida AoT (:D
Ha det gott!

Mias Trädgård sa...

Men - är det sant - det var en purpurbräcka, jaa tack! Mailar dig! KRAM!!! Mia