fredag, januari 20, 2012

Blommig fredag - fantasifull!

Ojojoj, vad sak jag hitta på - har jag fantasi så det räcker? :)
Jo, jag tror det och det kommer många fler också att ha på Katarinas roliga tema denna vecka hos Roses and Stuff! Kolla in alla fina bidrag där och häng med själv!
Solanum pyracantha
En väldigt fantasifull växt tycker jag att Solanum pyracantha - igelkottstomat, en form av tropisk nattskatta jag inte är säker på att jag skulle våga odla själv, men visst är taggarna/törnena fantasifulla (men giftiga)?
En annan fantasifull växt är den här 'tarantelkaktusen' - visst sätter den igång fantasin?
Tacca chantrieri
En annan riktigt fantasifull växt är fladdermusplantan...
Graptopetalum paraguyense
Spökorchidén har satt fart på fantasierna hos generationer av växtjägare - och visst är den fantasifull?
På tal om fantasifull - knappt så man vågar visa den, Peter Pepper Red, en Capsicum annuum med rätt så fantasifulla former - eller?
Ha en trevlig helg! :) Mia

27 kommentarer:

Lotta sa...

Här kan man snacka om naturens under och fantasin sätter fart direkt!!!
Ha en skön helg.
/Lotta

Mias Trädgård sa...

Yupp, tack för kommentaren! Kul att hitta till dig med! :) Får se om någon annan vågar kommentera idag? :) Mia

Annica Vi tre & trädgård sa...

Häftigt fantasifulla skapelser du hittat!
Hälsar Annica - Vi tre & trädgård

Mias Trädgård sa...

Tack, Annica! Jo, ibland sparar man på bilder som man inte vet vad man ska göra med... :) Mia

Anette sa...

Oj då, det finns det mest fantastiskt fantasifulla skapelser!
(Svar från förra fredagens inlägg, Rosa Mundi du minns, ja nog minns jag Fiffi)
Trevlig helg!
/Anette

IreneL sa...

Spännande och fantasifulla bilder!
Ha en skön helg!

Cecilia Artista sa...

Så många härliga fantasifulla bilder du visar!
Trevlig helg!

Mias Trädgård sa...

Tack, Anette! Rosa Mundi, japp! Ja, jag ser F. då och då! Ha en jättetrevlig helg! :) Mia

Mias Trädgård sa...

IreneL - tack! Ha en skön helg du med! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Cecilia Artista - vilket underbart bloggnamn (eller riktigt? Det får jag snart veta!)! :) Välkommen hit och tack för din gulliga kommentar! Ska surfa runt hos er i helgen! Trevlig helg! :) Mia

Ingmarie We sa...

Oj vilka spännande växter du hittat! Verkligt fantasifulla.

Cika sa...

Spännande och fantasifulla växter du visar ; )
Trevlig helg!
/Cika

Mias Trädgård sa...

Ingmari och Cika - tack! Ha en riktigt trevlig helg! :) Mia

Gunilla sa...

Riktigt djuriskt och fantasifullt har du fångat bilder på.

Ha en fin helg

Gunilla

Lisa sa...

oj oj, vilka fantastiska växter du hittat. Red Peter såg helt annorlunda ut hos mig, din var roligare ;-) och förmodligen så den skulle se ut, fniss ! Ha en fin helg
Lisa/Lisas trädgård

Anette i Huskvarna sa...

Kul och fantasifullt;-) Växter kan ha de mest konstiga former;-) /trevlig helg önskar Anette

Mias Trädgård sa...

Gunilla - tack! Trevlig helg! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Lisa, tack! Hade du fått fel eller orena frön till Peter Pepper Red, tror du? Japp den är rätt skoj! Trevlig helg! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Anette - tack! Jaa, visst är det så, naturen är bra kul egentligen! Trevlig helg! :) Mia

AnnCharlotte sa...

Dina bilder sätter verkligen fart på fantasierna.....hihihi.....
Ha det bra )

Mias Trädgård sa...

AnnCharlotte - tack! Undrar vad du tänkte på??? :) Trevlig helg! :) Mia

Lisa sa...

Hej igen Mia! Jag köpte frö till Red Peter Pepper av en privatperson, av 5 frön grodde bara ett. Det var inget fel på plantan, den gav massor av röda 7-8 cm långa lite skrynkliga frukter, men de hade nog inte den roliga formen jag hade väntat mig ;-)
Förmodligen har den korsat sig med någon annan sort. Du har inte frön att sälja ? Jag letar ju också efter någon mildare chilisort, alla kunder klagade på att jag bara hade starka sorter till salu.
Någon du rekommenderar ?
Lisa/Lisas trädgård

Mias Trädgård sa...

Lisa, jag har en massa sorter rekommenderade förra året - http://www.miastradgard.blogspot.com/2011/03/mina-10-favoriter-av-chilepepparsorter.html men det ändras ju hela tiden! Maila mig så kanske det grejar sig? Måste fundera lite på milda och kolla mina egna fröförråd först! Jag tror bara jag har 1 enda frö kvar frön Red Peter Pepper, så det sparar jag för säkerhets skull själv, men det kan ju bli fler nästa år? Gula har jag, men jag måste kolla mina anteckningar om vilka som är isolerade... Vi hörs! :) Mia

Katarina sa...

Den ena märkligare växten efter den andra! Underbart! Under detta temat lär jag mig massor med namn på nya växter. Nya för mig, alltså... ; )

Lisa sa...

Tack för tipsen Mia, hi hi, jag tror att du föredrar de starka varianterna :-) Jag mailar dig någon dag! Lisa

Mias Trädgård sa...

Katarina - tack ,det är ju du som hittar på alla underbara teman som får oss andra att leta i våra mappar efter bilder och det är vi tacksamma för! :) Kul att du hittade något nytt! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Lisa - ja, du har nog rätt - jag gillar hetta! Men det finns många mildare varianter som jag gärna bjuder vänner på som är lite mer 'vanliga' i smaken! :) Och mångaav de mildare är riktiga gourmetsorter! Hör av dig! :) Mia