söndag, januari 15, 2012

Idag är det tulpanens dag!

Och kanske ska jag köpa mig en ny bukett - är det dax, tycker ni?
Själv är jag nästan lite barnsligt förtjust i att tulpanerna växer i vasen och sträcker sig mot ljuset och mitt i förfallet på väg mot komposten är de bara så vackra! Jag brukar blanda mina bundna buketter med kvistar av t ex norskspirea, men har inte börjat med drivna kvistar än, kanske i veckan?
Namnet Tulipa kommer från persiskans dulband (turban).
Tulpanens dag kom till för att fira vårens antågande och Blomsterfrämjandet delar ut 15 000 tulpaner runt om i landet idag. I dagarna kommer också Susanna Rosén ut med Tulpanboken
- den ser jag fram emot att läsa!

Ha en skön söndag! :) Mia

7 kommentarer:

Fia sa...

Jag hade ingen tanke på tulpanens dag, och här finns inga affärer så jag får nog klara mig ändå...

Jo jag ville höra om vad jag skall göra med mina övervintrade chiliplantor. Klippa i vår eller låta vara. Dom får gärna bli stora :-) En av dom är Hot Lemon jag fick av dig, den har fortfarande en del frukt.
Och så ville jag ha tips på någon ny sort, men jag hittade din 10 i topplista från förra året efter lite letande. Blev rekommenderas Esplette och Habanero Lemon, får se vad det blir förutom mina favoritsorter, försöker hålla mig till fem-sex sorter...

Mias Trädgård sa...

Halloj, Fia! :) Japp, Habanero Lemon är rätt lik Hot Lemon i smaken, men det är en chinense, så det är lite mer styrka (men inte så mycket mer) på den. Esplette är en klar favorit, den ska jag ha själv i år, liksom några former av Jalapeño och Padron, båda annuum-sorter. Sedan har jag en del på övervintring och så en del vildarter, men det är lite mer nörderi... :) Gourmetsorter står nog högt i kurs för mig i år och då platsar ju alltid Hot Lemon! Världens starkaste - en ny hetare variant har också kommit i jorden, men det är ju också lite nörderi... Sedan har jag ett gäng plantor på övervintring som åker in och ut ur duschen för avlusning - få r se om de får vara kvar för jag har ett helt batteri som måste skolas om snart... Din övervintrade planta kan du klippa in lite när du planterar om den så småningom, men det är inget krav (fast det beror ju på hur den ser ut) - passa på och ta sticklingar samtidigt de rotar sig lätt! Hare bra! :) Mia

Alvida sa...

Jag visste väl att du var den rätta att fråga ;-) Ja det får nog bli Esplette då, dom där världens starkaste behöver jag inte, Hot Lemon blev rejält stark hos mig särskilt efter att jag tagit in plantan inomhus.
Tack för hjälpen, du är en klippa!

Gunilla sa...

Hej och tack för att du tittade in hos mig.

Jag blir så fundersam när du skriver att du har svårt att läsa på min blogg.
Jag vet inte vad det beror på.
.

Hoppas att det är något tillfälligt. Blogger har visst en hel del strul vad jag har förstått.Och där har jag ju bloggen.
Jag har ochså Googel Chrome och det fungerar bra.

Ha en fin start på veckan.

Gunilla

Mias Trädgård sa...

Gunilla, jag vet inte vad det är men det verkar som om 'bakgrunden' tar över och smälter ihop med text och bilder, så det är svårt att utläsa, hoppas att det går över! :) Om du mailar mig kan jag skicka en skärmdump till dig, jag hittade ingen mailadress på din blogg. Allt gott! :) Mia

Anjas Hill sa...

Hej, hej Mia!
Säger som Fia att jag inte har en tanke på tulpanens dag heller idag.
Långt till affären som skulle ev kunna tänka sig fira sådant.
Men visst är de 'nödvändiga' blommor så här dags./Anja

Mias Trädgård sa...

Halloj, Anja! Japp, vad skulle vi göra utan tulpaner så här års? Fy så trist! Allt gott! :) Mia