fredag, januari 13, 2012

Blommig fredag - mittpunkt

Idag har Katarina med bloggen Roses and Stuff  Blommig fredag! Temat är mittpunkt! Kolla in alla läckra bidrag och häng på! När jag tänker på mittpunkt, så tänker jag nästan automatiskt på termen 'focalpoint' - altså en punkt att fästa blicken på, som är vanlig inom trädgårdsdesignen och har varit så sedan urminnes tider, till och med paradiset ska enligt historien varit uppbyggd runt en mittpunkt - av vatten - med något att fästa blicken på... Något som återskapats genom historien i oändliga variationer, många i klostermiljö. Här kommer några mer moderna sådana...
Den här bilden är lånad från från min en av mina favorittidningar Garden Design och är från Santa Cruz Island, Hart Garden. Visst är det maffigt?
Från mitt besök på Chelsea Flower Show 2004 - The Knightsbridge Urban Renaissance Garden (Design: Phil Jaffa); En replik av en trädgård som designern med firma byggt åt en privatperson inne i London. En rejäl mittpunkt att lägga fokus på i mitt tycke!
Tyvärr en lite suddig bild, men den här tog designern Chris Beardshaw själv med min kamera, så jag tyckte det var kul att ha den med ändå... :); The Wormcast Garden från mitt besök på Chelsea Flower Show 2006. En helt OK mittpunkt att fokusera på tycker jag, vad tycker ni? I kväll och på söndag ska jag försöka njuta av alla andras bidrag, och imorgon ska jag gå på smideskurs - det ska bli spännande, förhoppningsvis får jag till en del intressanta bilder därifrån med! :) Ha en trevlig helg! :) Mia

20 kommentarer:

Anette sa...

Härliga punkter, snygga allihop, men ingen passar här hos mig!!
Så roligt det låter med smideskurs. Blev lite avis faktiskt. Tänk att kunna....själv...! Ha så roligt och bränn dig inte.
/Anette

Blomkärringen sa...

Ja det är ju härligt när ögonen dras till något vackert när man kommer in i ett nytt trädgårdsrum, en gång od. Fina bilder Smideskurs, kul! Blir spännande att se dina alster (:D

Gunilla sa...

Vilka fina platser och härliga mittpunkter.
Härligt med smideskurs ,det skulle jag gärna vilja gå på också.
Något fint till trädgården.

Ha det gott
Gunilla

Fia sa...

Härligt att se att du är tillbaks ;-) Nu vill jag ha många chilitips...
En sådan där kanal i lite mindre variant hade jag kunnat tänka mig att göra här hemma faktiskt. Snyggt!

Anonym sa...

Wonderful focal points I must say! Your pictures are beautiful!

Lisa sa...

Fina trädgårdar och mittpunkter Maria ! Men jag säger som Anette, hos mig skulle de inte göra sig ;-)
Åh vad roligt det låter med smideskurs, det skulle jag också vilja prova ! Ha en härlig helg !
Lisa/Lisas trädgård

Eva Linnea sa...

Fokusera på mittpunkten kan ju gälla även på andra ställen i livet, eller hur? Fina perspektiv.
En skön fredagskväll önskar Eva Linnea

Annica Vi tre & trädgård sa...

Det är något speciellt med långsmala kanaler! Snyggt placerat här under pergolan.

Bra tolkning av temat!
//Annica - Vi tre & trädgård

Anjas Hill sa...

Vilken härlig och inspirerande tolkning av temat!/Anja

Mias Trädgård sa...

@ Anette- nej, så är det ju - ofta passar inte den tänkta scenen mot scenariot! Smideskursen var fantastisk! Återkommer om det! :) Mia

@ Blomkärringen - ja, visst är det härlig när man börjar fundera i rumsupplevelser även i den egnaträdgården! :) Mia

@ Gunilla - Yupp - Smideskursen var fantastisk! Återkommer om vad jag skapade där till det! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Fia - Yess! vad vill du veta??? Hojta till och jag gör ett mega-inlägg om chilepeppar? :) Men - allvarlugt? Visst skulle man kunna greja en sådan kanal hemma, eller? :) Mia

Mias Trädgård sa...

kanak7 - Thank You! :) I´ll get back to You! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Lisa! @ Smideskursen var fantastisk! Återkommer om det! :) Mia

Mias Trädgård sa...

EL - ja - det är ju så, men jag kan faktiskt tänka mig att böja mig runt mina egna penselstreck.. Nu har ju kanske inte alla den möjligheten? :) Mia

Mias Trädgård sa...

Annica - ja, visst vill man ha mer? :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, gulliga Anja! :) Mia

Gela sa...

Vilka fina mittpunkter!! Kram /Gela

Mias Trädgård sa...

Tack, Gela! Kram tebax :) Mia

Katarina sa...

Visst är focalpoints viktiga i trädgårdssammanhang - och visst är det något jag helt har glömt bort i min egen trädgård... -Tack för denna inspirerande påminnelse - ska ta mig en ny titt på min trädgård och se om något projekt kan dyka upp...

Mias Trädgård sa...

Tack själv för inspirationen att skriva om det, Katarina! Japp, jag håller redan på med ett projekt, förhoppningsvis blir det färdigt innan sommaren, så jag kan visa bilder sedan, men det beror ju på arbetsbelastningen i övrigt! :) Mia