fredag, januari 27, 2012

Blommig fredag - metamorfoser

Idag har Katarina på Roses and Stuff hittat på ännu ett hjärn-gymnastiserande tema på sin blogg Roses and Stuff. Kolla in alla underbara tolkningar där! När jag tittar i Svenska akademiens ordlista på ordet metamorfos översätts det med förvandling eller omdaning, men i biologiska sammanhang brukar man tala om en fullständig eller ofullständig metamorfos hos insekter och då menar man med fullständig 4 utvecklingsstadier - ägg, larv puppa och fullvuxen insekt. De kallas med ett annat namn också för endopterygota. Här finns bl a fjärilar och skalbaggar representerade. I den ofullständiga metamorfosen saknas en eller flera stadier i utvecklingen och de bildar aldrig puppor. Dessa kallas för exopterygota. Hit räknas bl a trollsländor, bäcksländor, dagsländor, stritar, trips och tvestjärtar, för att nämna några med trädgårdsanknytning.
Så här års är ett av mina största gissel bladlössen, då jag odlar mycket chilepeppar och alltid försöker övervintra ett par sorter inomhus. Bladlössen tillhör den senare gruppen av insekter, som genomgår en ofullständig förvandling bestående av ägg, nymf och imago.
Här har vi en bild på faktiskt alla 3 olika generationerna (samt döda individer) på en riktigt ledsen chilepepparplanta. Chilepeppar är tyvärr ena riktiga lusmagneter och så här års, med alla småsådder kan jag inte äventyra hela nästa års tillväxt.
Här har jag skakat ner en grupp mer eller mindre vuxna individer på ett papper för att få dem att fastna bättre på bild... 

Mina bästa tips för att undvika eller bli kvitt bladlöss är:
1) Duscha plantan ordentligt 1 g/vecka. Förutom att hålla ohyra borta har det gynnsam effekt på hela plantan i vårt varma och torra inomhusklimat på vintern.

2) Om bladlöss ändå finns, använd såpspritlösning. Jag gör en stark variant på 1 dl såpa, rör ut i varmt vatten tills såpan löser sig, tillsätt mer ljummet vatten upp till en liter med vatten totalt och tillsätt sist 1 msk T-sprit. Den här varianten kör jag med även ute i trädgården på sommaren, men inne på vintern kan jag ibland ta till ½-1 dl T-sprit, för att få bort äggen ordentligt. Såpa görs av tallolja.

3) Insekt-effekt (Raptol, Neudorff), som är godkänd för användning på frukt och grönsaker, grönsaker ska sköljas (jag änvänder bara detta på icke fruktbärande plantor). Verksamt ämne Pyretriner från krysantemumblommor i rapsolja. Bekämpningsmedel, klass 3.

4) Pyretal emulsion (Bröderna Nelsons), som också är godkänd för användning i grönsaksodling (jag änvänder bara detta på icke fruktbärande plantor). Även här är den verksamma beståndsdelen Pyretriner från krysantemumblommor, men med lacknafta. Bekämpningsmedel, klass 3.

Jag häller på med ett rätt så ovetenskapligt test just nu mer dessa 3 olika preparat för att se vilka som är mest effektiva mor bladlöss inomhus på chilepeppar. Återkommer om resultatet om någon månad.

Men, det finns fler sätt att bli kvitt bladlöss.
5) Bladlusfällor. Det här är klisterremsor som sätts på pinnar och antingen stoppas i krukor eller hängs upp i odlingarna.
6) Provadopinnar. INTE tillåtet på ätbara växter över huvud taget, men fungerar utmärkt mot bl a bladlöss på krukväxter. Verksam beståndsdel Imadakloripad. Bekämpningsmedel, klass 3.

Sedan finns det nyttodjur!
7) Bladlusgallmygga och parasitstekel. Dessa kan beställas från nyttodjur.se - där kan ni läsa mer om deras nyttodjur och andra medel mot ohyra och de har också har tagit fram den här filmen (som också kan laddas ner från deras hemsida):

8) Nyckelpigor - de äter bladlöss! På somrarna brukar jag samla alla nyckelpigor jag hittar och släppa in i växthuset. Nyckelpigorna tillhör den  gruppen insekter som har fullständig metamorfos med 4 utvecklingsstadier - ägg, larv puppa och fullvuxen insekt.
Här är en nymf som äter bladlöss.
Bilden till den här vuxna 7-prickiga nyckelpigan hittade jag hos Wikipedia, där ni kan läsa mer om nyckelpigor.

Ha en trevlig helg! :) Mia

18 kommentarer:

Lotta sa...

Bra tolking och fina bilder,
Ha det gott
/Lotta

Mias Trädgård sa...

Tack, Lotta! Ha det gott själv! :) Mia

Anette sa...

Aldrig har jag haft mer besvär med bladlöss än denna vinter med växterna som bor under ljus i svalt utrymme. Jag klämmer och duschar i oändlighet.
/Anette

Berit sa...

usch för löss!!!
Ha en alldeles underbar helg!!

Mias Trädgård sa...

Anette och Berit! Tack - jag vet ju att ni vet precis vad jag talar om! Och bra påminnelse om mekanisk 'mosning', Anette! Ha en riktigt skön helg, tjejer! :) Mia

Kerstin Alvesson sa...

Bladlöss skulle jag slippa men varje år får jag kämpa med dem.

Ha en riktigt bra helg, Kerstin

Mias Trädgård sa...

Kerstin - jaa, visst skulle vi alla vilja vara av med dem, men man får väl trösta sig med att de är och producerar mat åt andra individer! Ha en riktigt bra helg du med! :) Mia

Johnna G sa...

Tack för en bra sammanställning! Använder mig av såpa i första hand, ja och så klämma ihjäl förstås. Är lite inne på nyttodjur i år...ska läsa på lite om det där :-)

Mias Trädgård sa...

Hej och tack, bondjantan! JApp, nyttodjur är bra, men de kräver en viss minsta innomhus-/odlingsutrymmestemperatur för att överleva... MVH Mia

Anjas Hill sa...

Hejsan Mia!
Detta var en 'föreläsning' som heter duga! Otroligtpedagogiskt och bra upplagd.

Även jag försöker övervintra chileplantor. Föregående åren har jag slängt dem så här dags på året, men i år tänker jag inte ge upp så lätt.
Jag bär in de tre krukor jag har och duschar iskallt. Och ner i källaren i gen. Imorgon samma procedur. Och över morgon och....
I slutet av februari tar jag dem in för gott och BYTER JORDEN och klipper ned plantan rätt duktigt när den börjar visa att den vegeterar.! Sedan dagliga,ljumma duschar. Jädrans jobb, men jag vill pröva i år om det är
Men, jag har frösått också....;)))!/ANja någon vits med ansträngningarna.

Mias Trädgård sa...

Härligt Anja! Tänk att du med övervintrar med chilepeppar! Nu blev jag glad! Ja, det är klart att det är mödan värt, när man sittar där med skörd redan i juni/juli och så mycket mer från år 2 (till ca år 5)... Jag brukar göra ungefär som du framåt vårvintern med klippning och jordbyte, men jag har värmekrävande rackare inne (chinense) och inte tuillgång till någon källare och för kallt i uterummet (5-10 grader), så jag får traggla med det här, men ja ghoppas att något av de andra medlen ska visa sig vara bättre än något annat, så man kan satsa på det lite tidigare på säsongen... Vi får se! Ha en trevlig helg! :) Mia

Blomkärringen sa...

Vilket lärorikt inlägg, massor med information. Inte kul med bladlöss om man inte är en hungrig nyckelpiga..
Ha en fin helg!
Blomkärringen

Mias Trädgård sa...

Hej och tack, blomkärringen! Nej, och då och då är jag kanske tacksam över att jag inte är en hungrig nyckelpiga! :) Ha en trevlig helg! :) Mia

Katarina sa...

Ska bli spännande att få läsa resultatet av din utvärdering!
-Tack för en väldigt informativ tolkning!

Mias Trädgård sa...

Katarina - tack själv för dina ovärderliga teman - vad skulle vintrarna vara utan dina tolkningar? Jag återkommer när jag kan se någon form av resultat! Ha en härlig vecka framöver! :) Mia

Gela sa...

jag håller på att bli tokig på mina bladlöss... Men jag har minsann inte gett upp!! Har till och med funderat att plantera in nyttodjur här för att se om det hjälper. Men måste nog läsa in mig lite mer. Skall bli kul att ses!!!!
Ha en fin fin dag/Gela

Gela sa...

En liten undran till skulle det månne gå att ha en planta som de bara älskar de små lössen och ha den som dragplanta och använda starkare medel på den??? Hos mig äääälskar lössen även känguruäpplet och Pepino Golden som jag övervintrar. Känguruäpplet har jag gett Pravado pinnar men tycker inte lössen dör för det. Hm...

Mias Trädgård sa...

Halloj, Gela! Ja, visst är det pest med övervintrande löss så här års inne! När man odlar i lite större sammanhang, i uppvärmda växthus, har man olika sädeslag som dragväxter - de kallas för bankplantor och där häller man ut vermiculitblandningen med nyttodjuren och även lössen älskar dem. Man måste ju ha kvar löss någonstans om nyttodjuren ska överleva, dör alla löss dör även nyttodjuren. Kan vara svårt mellan äggkläckningarna, men brukar lösa sig med en påfyllning. Jag har inte heller testat själv hemma än, men den här våren tror jag att jag kommer att beställa när det blir lite varmare, så jag kan ha dem i uterummet i vart fall... Men först ska vi se hur det går med det här försöket! Du får se själv nästa vecka! Ska bli SÅ kul att äntligen ses! :) Mia