lördag, april 14, 2012

Lördagens bildskörd från Nordiska Trädgårdar + några små inköp

En någorlunda rättvisande bild jag fick till från...
Drottningholms slottspark - Till nytta och nöje
Drottningholms slottsparks historia kan vi följa köksträdgårdar och en handelsträdgård sida vid sida med den strikta barockträdgården från 1600-talet och den friare engelska landskapsparken från 1700-talet. Här har trädgårdsmästare levererat grönsaker, blommor och samtidigt skapat en trädgård för promenader och festligheter.
Inom kommunen har trädgårdsnäringen varit viktig. Ekerö kom tidigt att kallas för Stockholms trädgård. 
Drottningholms trädgårdsmästare skapar tillsammans med Gunnar Kaj arrangemang och scenerier med fokus på nytta och nöje av blommor, grönsaker och annat växtmaterial från odlare på Mälaröarna.
Idéträdgården är en försmak på trädgårdsutställningen ”Trädgård och trädgårdsmästare på Drottningholm och Ekerö- till nytta och nöje under 350 år. ”
Kul! :)
Redan i tisdags hade jag en otroligt suddig bild på den här fina pensétrappan från Drottningholm med - idag fastnade även Allt om Trädgårds nya webredaktör Karina Brozinic på bild när hon höll på att ta närbilder på penséerna! :)
Så till mässans första inköp för mig - Elisabeth Svalin Gunnarssons underbara nya bok 'I trädgårdsmästarens spår' - var ju bara tvungen att inhandlas!!! Ska läsas med andakt i veckorna som kommer! :)
Och så blir man ju så glad när personer man bara träffat en enda gång tidigare kommer ihåg mig - och med namn och allt! Tack för dedikationen, Elisabeth! :) Tyvärr fick jag inte till någon bra bild på hennes otroligt fina idéträdgård, ska försöka hinna tillbaka imorgon - för den gav mersmak, men det var mycket folk där!!! Kram!
Sedan till det mest dekadenta inköpet under mässan! Min man undrade varför jag köpt en tekanna på trädgårdsmässan, men det är ju en vattenkanna, ju!!! I plast! Lite snyggare på fönsterbrädan? Köpt något mer? Jo, det blev en ympkvniv till (tack, Bea för tipset!) och lite äpple-grundstammar av Antonovka! Ha en fortsatt trevlig helg!!! Jag är på mässan imorgon med! Kom och säg hej om ni har vägarna förbi . jag finns mest i monter A02:30 (Svenska Chilepepparföreningen) - det är ju så kul att träffa alla IRL!!! Tack till er alla som jag fick träffa idag och de andra dagarna!!! :) Mia

10 kommentarer:

Unknown sa...

Penséetrappor verkar vara på modet i år. Själv funderar jag på en kryddtrappa.

Mias Trädgård sa...

Mmm, Staffan! Det låter som en GOD idé med kryddtrappa! :) Ha en fortsatt trevlig helg! :) Mia

Anne sa...

Hej Mia, Det var kul att träffas igen igår. Chilipeppar Föreningens monter blev utan tvekan vår favorit. Det är hos er vi gjorde alla våra inköp! Ha en fortsatt bra mässa.
/Afcr-anne

Gela sa...

Vad mycket fint du sett. För mig räckte det att vara där en halvdag med värkande fötter. Men hann ju träffa dig ändå=) Mera ympris vad roligt!! Jag fastnade för kryddorna detta år, skall vara ätbart för mig och lite blomsterfägring blev det ju också med sennetterna.
Ha en fin fin dag/Gela

Fia sa...

Tack för dom bilderna! Vattenkannar var ju supersnygg!
Lova at meddela om boken var köpvärd, den såg ju frestande ut måste jag säga...

Mias Trädgård sa...

Anne - tack! Det var kul att träffa dig igen med! :) Ja, jag ska precis sätta mig i bilen och rulla söderut mot Älvsjö! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Gela, tack, ja det hade du med, såg jag som hastigast! :) Senetterna har jag fortfarande inte hittat - ska kanske leta lite till idag, om jag hinner... :) Mia

Mias Trädgård sa...

Fia - tack! Japp, visst var den härlig!?! Jag lovar att rescensera boken efter läsning - den låter ju superlovande! :) Mia

Märit i Mariehem sa...

Kul att få se dina bilder!
Vilken läcker vattenkanna. Den vill jag också ha! :-)

Mias Trädgård sa...

Märit - tack! Japp, den är helt underbar! :) Den kommer från Hortensia, har sett någon som säljer den på Tradera förut (om någon vill ha tips)... Betalade 139:- - som jämförelse hos Classicum - köpte en till - av Haws små i plast för 98:-, ska fota och lägga in den med! :) Mia