onsdag, mars 25, 2015

Dagen före Nordiska Trädgårdar!

I år stannar mina små söta plantor hemma från mässan! Här är det '7 Pot Yellow', 'Carolina Reaper' (båda sorterna från Pepper Joe´s i USA), 'Jamaican Hot Black' (frön från Åke Truedsson - tack! :)), 'Habanero Purple', 'Hot Lemon' (båda från Örtagårdens Fröer) och 'Goatsweed' (frön från Mats P. - tack!) som växer till sig i värmen i kuvösen i vardagsrumsfönstret under kallvita lysrör. De har fått namnlappar med prisskyltarna från förra året (återbruk är bra)! Jag ska ner till Älvsjö och hälsa på vännerna i Chiliodlarna, men jag ska inte stå planerat i montern i år, och det är ganska skönt, då jag sålt plantor i 8 år innan dess och i år blev det lite mycket att mäkta med med 2 jobb också... 
Just idag jobbar jag hemma, men jag ska ner på pressfrukost imorgon med kameran i högsta hugg... Tomaterna har precis grott och får också stanna hemma! Här är det sorterna 'Indigo Rose', 'San Pedro' och 'Piennolo' som tittat upp...
Här har det tittat upp dahlior med! Jag har sått 2 rödbladiga sorter, 'Bishops Children' och 'Redskin', båda från Thompson & Morgan och tittade upp på 4 dagar! Lite till vänster uppe i hörnet på den bilden ser ni sticklingarna till Streptocarpellan jag pratade om i förra inlägget!
Och i uterummet är det fullt ös med! Där har jag min så och omskolningsverkstad så här års! Uppe på väggen har jag satt en inköpt Helleborus 'Stained Glass' för att kunna njuta av de fina blommorna nerifrån! Den får flytta ut gradvis när det blir lite säkrare väder ute!
Ha det bra och hoppas vi ses på mässan!
:) Mia

6 kommentarer:

lavendia sa...

Trädgårdsmässan är alltid rolig att gå på. Men vi tänkte hoppa över i år.
Jag har försökt så dahlia, men ingen enda kom upp. Idag gjorde jag ett nytt försök. Jag läser om de otäcka sorgmyggelarverna, som många drabbats av. Kanske även jag, eller rättare sagt mina odlingar.
Ha det bra på trädgårdsmässan. / Britt

Mias Trädgård sa...

Tack, Britt! Ja, ge inte upp! Och skulle det vara sogmyggor - vänd tändstickor med plånet neråt eller vattna med nejlikevatten, alt. köp nematoder! Tråkigt att du inte kommer, hade varit kulatt ses, kanske en annan gång!?! Ha det gott så länge! :) Mia

Inger sa...

Hej Mia, kul att 'Henri Martin' växer bra hos dig!
Kram

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Att du får det trevligt på mässan är jag helt säker på. Just nu önskar jag mig dit, jag också.
Ha det gott!
Birgitta

Mias Trädgård sa...

Tack, Inger! Och jag är så säker på att den kan uppföra sig bättre hos dig med! Kanske ska vi utbyta rotskott och jämföra kloner? Kram /Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Birgitta! Jo på en sådan mässa finns det väl alltid något som passar alla? Själv skulle jag kanske hellre vara i den park du just visat? Allt gott! :) Mia