måndag, mars 30, 2015

Mera från Nordiska Trädgårdar 2015!

Igår var det sista dagen på den mässan för i år. Jag förirrade mig in i B-hallen en stund och beundrade Bossons underbara växthus som det var café i...
Därinne fanns den här balkongutställningen med - som vill att det ska vara fler fjärilar...
En av alla snygga montrar...
Rosendals härliga idéträdgård med böcker i en rundel...
Även ett konstgjort träd uppfört av gamla böcker.
Vackert trädgårdsmästarbord från Waldemarsudde.
Mycket julrosor fanns det på mässan!
I går var det ju sista dagen och 'readag' så jag fick med mig 3 st olika dubbla gröna julrosor med olika teckningar för 100:- från Gartneriet Spiren (jag tror det var 135 jag betalade för den mörka i torsdags)... Kunde ju inte motstå (sorry, bilden är usel och batterierna slut i kameran så det blev mobilen)! ;)
 Något jag heller inte kunde motstå i år var att förlänga en av mina prenumerationer så jag kunde 'rycka till mig' en 'väskryckarväska', klart användbaraste lockerbjudandet på en mässa när man ska släpa mycket - smart! :)

Sedan gick jag loss fullständigt och köpte mig en hjulhacka från Svea Redskap (bilden är lånad från deras hemsida)och jag fick både rabatt och ett extra brett rensjärn! Tack! Nu ska här bli snyggt i gruset! Jag har funderat på att köpa en sådan i ca 5 år!

Sedan var jag och köpte 3 (!) Guldkannor (en till mig och 2 till kollegor) och fick förutom mässrabatt en fin  grön bok på köpet! Tack! :)
Vad köpte jag mer - jo, precis när jag hittade till Bukettens monter (inte den ovan, där hann jag inte fota och när jag kom förbi nästa gång var det fullt av folk i kö och tomt i montern) - började de rea allt i montern med 50 % - jag greppade snabbt en Salix integra 'Hakuru Nishiki' för 50:- och ett stort fint planteringskärl i vågig plåt för 135:-. Tokglad! (Får fota en annan dag när jag har batterier igen) :):):)
Vad köptes mer då? Ett nytt tubtrug  med skopa i turkost ,så jag ska se dem! Potatissorterna Anya, Wilja och min 'vanliga' sparrispotatis (hos Larsviken, förståss). Lite fröer fick jag med från SESAM, men annars gick jag mest omkring och mös och pratade med nya och gamla trädgårdsvänner och hängde lite i montern hos vännerna i Chiliodlarna, som sålt slut på allt och fått gå runt och köpa in fler plantor!!! Nästa år får vi lov att tokodla! :)
Det här trädet såg på långt håll ut som en magnolia, men när man kom närmare såg  man att det var fjädrar! Läckert! Ha en härlig vecka! Kanske blir det lite påskpynt imorgon? :) Mia

8 kommentarer:

Ruben sa...

Den där hjulhackan borde väl gå att använda om man skall till Blåkulla, och saknar kvast?? Vad förutseende du är! Ha ha.

Ha det gott!
/Ruben

Mias Trädgård sa...

:):):) Ruben, där fick du mig! Ha det gott du med! :) Mia

lavendia sa...

Medan jag läser olika bloggar, inser jag att jag behöver inte åka på trädgårdsmässa. Jag får se väldigt mycket ändå. / Britt

Mias Trädgård sa...

Hehe, Britt! Så kan man ju också se det! :) Ha det gott! :) Mia

Hetty sa...

Dear Mia, do have room for all these thing you bought?!? I am happy for you to have had such a lovely garden show. And eh... no chairs! Groetjes, Hetty

Mias Trädgård sa...

Thanks, Hetty! :) Well, Yes, it was not such big things! ;) And, sadly no, they didn´t have any special prices at the fair and the price was a bit deterrant for my wallet! :) Let´s say that I culd get a Wheel hack for every chair ,and I think they are worth it, but not just now for med! :) Have a nice week! :) Mia

Rost och rädisor sa...

Vilka fynd! Guldkanna köpte jag i fjol och den användes flitigt. Ska snart plocka fram den igen.
När jag läser din upplevelse och ser dina bilder undrar jag om du varit på samma mässa som övriga. Du verkar ha hittat både fler växter och bättre erbjudande.
I de bästa av världar borde man kanske gå en rekarrunda på torsdagen och en rearunda på söndagen.
Glad påsk och kram
Anette

Mias Trädgård sa...

Tack, Anette! :) Jo, men det är ju så att ju mer man går på sådana här mässor lär man sig att sålla bort det som man inte är intresserad av! :) Och sedan kan ju inte alla vara intresserade av samma saker (tack o lov)! Jo, jag brukar ju faktiskt vara där alla dagar, men jag rekommenderar definitivt 2 dagar, om man har tid och råd - nu bor jag ju så nära så det är ingen match för mig, även om jag var lite ledsen att inte kunna vara med på bloggträffen på fredagen, för det är ju också alltid kul! :) Har inte testat kannan själv än, men levererade de andra 2 igår! :) Glad påsk på dig med och kram tebaks! :) Mia