söndag, mars 22, 2015

Det var väl ändå lite onödigt?

Vi har ju haft lite onaturligt varmt för årstiden de senaste veckorna och  så vaknade man till det här igår... Brrrr... Så här ser det ut på vår baksida nu.
Jo, jag vet ju att det inte är dags för varmväder än, nu gäller det mest att bromsa alla kunder som vill få allt gjort innan det är dags på riktigt! Min tidigare chef, Bosse Rappne sa alltid att vecka 16, då är det vår, och han vet genom erfarenhet! :) Och, ja - på vår framsida såg det ut så här idag... Ja, snön smälter ju fort på vägarna nu, men det kom faktiskt mer idag och den ligger sedan igår, får se hur det blir till Nordiska Trädgårdar nästa vecka!
I veckan som gick hade vi årsmöte i Trädgårdssällskapet Kungsängsliljan och före mötet var jag hemma hos Gunnar, som jag berättat om tidigare och tittade på hans maffiga balkong! Just nu blommade hans Streptocarpella helt överdådigt, liksom pelargonerna, men de han jag inte fota denna gång. Sedan, efter det fantastiska föredraget av min kollega Linda hade jag förmånen att dra en av vinstlotterna på just en kruka sticklingar av Streptocarpella, så nu tänkte jag att det ska bli lika fint hos mig! :) Ha en fin vecka! :) Mia

16 kommentarer:

lavendia sa...

Visst var det väldigt onödigt. Jag uttryckte det ungefär lika.
Den krukväxten verkar spännande. En gång hade jag något liknande. Det liknade nästan en hängande St Paula, men det här är tydligen en som är släkt med Streptocarpus. Lycka till med den. / Britt

Mias Trädgård sa...

Tack, Britt! Vill du ha en stickling när den blir lite större, så säg till! :) Ha det bäst! :) Mia

lavendia sa...

Ja jättegärna.
Jag har redan satt en bit citronverbena i en kruka. De är inte helt lätta att få att gro, men ett försök är på gång.
För längesedan hade jag också en krukväxt, som jag inte sett sedan (jag har den alltså inte kvar). Den var också litet Streptocarpus/St Paula-aktig. Blommorna var kritvita och med ludd inuti.
Vi ägnar oss detta som vi har på gång nu. / Britt

Rost och rädisor sa...

Vilken turgumma du är som vinner! Låter som ett trevligt möte.
Här hade vi också lite vinter, men snön smälte lika snabbt. Nu är det isvindar istället.
Allt gott
Anette

Mias Trädgård sa...

Toppen, Britt! Jag toppar och sticklar så hörs vi när de fått rötter om detaljerna! :) Jättekul! /Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Anette! :) Vad skönt att det smälte undan fort hos er, här ligger det kvar, men visst blåser det iskallt, håller med! Ja, lite tur måste man ha, men man får ta och köpa många lotter med för att stödja föreningen! :) HA det gott! :) Mia

Unknown sa...

Synnerligen onödigt. Själv känner jag att detta var det obligatoriska snöovädret som ibland har lust att infinna sig på söndagen när man ska åka hem från mässan, så jag är tacksam att det kom denna helgen. Nästa helg blir det fint!

Tja, ifjol var det fint oxå, men jag minns ett år - 2012 om jag minns rätt! Vaknade i Länna och det var 10 cm blöt snö på vägen. Jag hade sommardäck..... Hahaha!

Å vilken blomma!! Så fin, å visst blommar dom ganska länge Streptocarpusarna

Mias Trädgård sa...

Tack, vännen! Ja, vi måste nog höras före torsdag, så vi kan bestämma träff! :) Kram /Mia

Tittis trädgård sa...

Visst var det trist med snön, men nu har det börjat smälta här som tur är. Så nu ska jag ut och pyssla i trädgården, man vet ju aldrig när nästa bakslag kommer, så man får
fånga dagen:-)

Mias Trädgård sa...

Tack, Titti! Jo, nu är smältningen på G här med, tack o lov! Pysslar med omskolningar och sådder under tiden! Klart man ska fånga dagen! :) Mia

Hetty sa...

I hope the snow soon will be melted! Groetjes,

Hetty

Mias Trädgård sa...

Thanks, Hetty! Yes, today we have quite warm weather again, soI´m very hopeful! All the best! :) Mia

Fia sa...

Din trädgård var nog ändå mögligare än min härromdagen ;-) Tur det inte är långvarigt!

Usch, jag hinner aldrig med de där trädgårdsmötena, och jag tror t.om att jag glömt att betala in medlemsskapet till trädgårdsamatörerna, pinsamt ju!

Mias Trädgård sa...

Haha, jaa, så kan det gå, har hänt att man glömt betala till sällskap här med! ;) Ibland är man med, ibland inte... Sitter man med i styrelsen är det ju lättare att komma ihåg i vart fall! ;) Ha det bäst! :) Mia

Lisa sa...

Håller med Bosse ;-) Det blev vitt här med, men som sagt, det känns rätt normalt för årstiden. Det varma som var före kändes lite onormalt...men skönt :-) Idag var det hett värre i solen när vi stod i tunneln i alla fall, så nu är jag lite lätt vidbränd. Vilken himla snygg krukväxt och vilken tur du har :-) Kram från Lisa

Mias Trädgård sa...

Tack, Lisa! Jaa, eller hur, igår satt jag o fikade i solen ute, helt fantastiskt! :) Ja, du kanske också vill ha en stickling? Har tagit ett par stycken, får se hur de tar sig? :) Kram tebaks! /Mia