söndag, februari 03, 2013

Idag var det årets hetaste dag! :)

Nu har det väl ändå slagit slint hos Mia, förstår jag att ni tror - hetaste dagen i februari??? Men - det har sin naturliga förklaring - Svenska Chilepepparföreningen hade sitt årsmöte hos Ridderheims delikatesser (som vanligt) i Bromma, med 8 bidrag till tävlingen årets chilichef, i år var temat 'vegetariskt' - som ju är rätt brett, men oj, vilka härliga rätter med underbar hetta, innan och till det hade vi ölprovning och dessutom hade 2 medlemmar tagit med egenbryggt chiliöl! Fantastiskt gott! Dessutom fick vi lyssna på ett eminent föredrag om chilepepparodling i  varmare klimat av Rune Brand, Örtagårdens Plantskola. En klart njutbar dag! Tack alla som kom och förgyllde den och alla som hjälpte till på olika sätt!
Ett extra tack måste jag rikta till vår medlem Titti, som kom med en fin present i form av egenhändigt gjorda chilepepparörhängen, som jag blev extra glad för, då jag tappat ett av mina gamla! Så nu har jag något att bära på Nordiska Trädgårdar i år med! :) Nu ska jag börja skola om chilepepparplantor!
Trevlig söndagskväll! :) Mia

4 kommentarer:

Anjas Hill sa...

Hej Mia!
Vad roligt att läsa om ditt engagemang ang. chili (eller chile?)
Själv har jag till min egen besvikelse bara sått en mesig Jalapeno. Jag trodde att jag hade fått den som heter 'Early Jalapeno' som blir lagom het när den är röd och man använder hela fröhuset. Nåja. Får jaga på den andra .
Vad jag blev glad åt din kommentar! En riktig önsekommentar med engagemang och funderingar.
Jag har nämligen funderat själv i sådana banor. I början av 90-talet, när jag hade läst vad F1-hybrid betydde tog jag - obstinat nog - av fröerna och sådde påföljande vår. Voilà! Det blev jättefina tomater även om jag inte då kunde avgöra om de var exakt lika skörden året innan. Det är i varje fall inte straffbart att pröva...vilket jag kommer att göra - så klart!/Anja

Mias Trädgård sa...

Tack, Anja! :) Jag tycker det är en väldigt GOD början med Jalapeño! :) Just den är ju lite tidigare och det är ju aldrig fel!?! Du är snäll i bedömningen om min kommentar hos dig, den var bara skriven rakt ur hjärtat! Men jag tror verkligen att det kan löna sig att testa! Om inte annat, så gror det kan man komma på en helt ny sort - och det är minsann inte fy skam om den visar sig vara fröstabil! Lycka till med odlingarna! :) Mia

Mari sa...

Hej Mia
Tack för senast. och speciellt tack för skjusen hem. Kramis

Mias Trädgård sa...

Hej, Mari och tack själv! :) Mia