söndag, februari 17, 2013

Solanumsådderna igen - tomaterna 2013:

Black Russian har jag lite hatkärlek till! Tycker att den alltid får potatisbladmögel, men har ätit exemplar som varit riktigt goda hos andra, lite rökiga i smaken, så jag testar en gång till. Har ju större och luftigare växthus nu!
Black (Sweet) Cherry tillhör mina absoluta favoriter, så den har jag i år med!
Likaså tillhör rosa plommontomaten Chio Chio San mina absoluta favoriter, så den har jag också i år!
Costoluto Genovese (till vänster i bild) var så frisk och lyckad förra året så den vill jag inte heller vara utan!
Gardeners Delight tillhör de små favoriterna och har också kommit i jorden!

Mamma Mia har jag sått, men jag hittar ingen bra bild, så det får jag åtgärda i år...
Marvel Stripes har också kommit i jorden - det här är den största sort jag någonsin fått fram!
Pineapple tillhör också de större jag haft!
Stupice
Sungella - en förbättrad variant av Sungold (bild och frö från T&M)!
Mer randigt - Tigerella!
Vilma - bild och frö från Seemnemaailm.
Yellow Debut (F1) hittar jag inte heller någon bra bild på, så den måste jag också fota i år! Fröerna kommer från Sutton Seeds, men de verkar inte ha kvar den i sortimentet. Nåja...
Även Zeebra Green har undkommit kameran, och min fröleverantör till den (Weibulls) har inte heller kvar den, så den ska fotas med i år!
Nej, nu ska jag gå och lägga mig igen, verkar ha dragit på mig något influensaaktigt (för kallt i uterummet igår, kanske?), så jag sitter bara uppe en stund för att jag inte orkar ligga längre...
Ha en fin söndag, ni som är friska, suck! :) Mia

8 kommentarer:

Märit i Mariehem sa...

Tack för alla fina tips på tomater.
Nu måste jag försöka fixa jord och så mina sparade frön!

Patrik sa...

Vilka underbara sorter! Har du redan sått tomater! Du ligger mer än en månad före mig:)

Unknown sa...

Menar du att Black Russian får bladmögel även i växthuset????
Ånej!! Jag har haft den ute, men bladmöglet brukar hinna sprida sig till tomaterna innan man hinner stava till ordet bladmögel och förstöra hela skörden - så jag tänkte att jag skulle prova i växthus...... kanske ingen bra ide?

Mias Trädgård sa...

Tack, Märit! Ja, nu rycker det ju i såfingrarna! :) Ledsen för sena kommentarer, men har precis kvicknat till från influensan och varit ute första gången idag! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Patrik! Japp, du ville ju ha Pineapple, så du kan ju välja mellan planta och frö sedan, när vi ses! Jo, jag har sått lite tidigare i år, men jag räknar också med att vara igång med växthuset lite tidigare i år med, så det är helt enligt planen! Har man inte tillgång till uppvärmt växthus, är det ju, som vanligt, bättre att vänta ett tag till! Håller med! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Bea! Jo, man har ju vädringsluckor i växthus, då det är ju ingen ovanlighet att få in det, men gråmögel är kanske mer vanligt! äh, ni har väl knappt potatisbladmögel däruppe, så det är väl bara att testa och köra? :) Mia

Fröpåsen sa...

Jag blir såå sugen på smaken av "riktiga" tomater! Fina sorter du har. Hoppas du har tillfrisknat nu.
Trevlig kväll! /Maria

Mias Trädgård sa...

Tack, Maria! Jaa, nu är jag feberfri igen! Har faktiskt varit på nätverksträff idag, men mer om det imorgon! ;) Nu måste jag tyvärr vila lite igen! Ha det gott! :) Mia