söndag, februari 17, 2013

Nu får det vara nog med Solanum-sådder för i år! Chilepepparsådderna 2013:

Igår kom de absolut sista Capsicum annuum i jorden, samtidigt som alla tomater! De här chilepepparsorterna odlar jag i år:
Sorter av arten Capsicum annuum (spanskpeppar):
African fish/Fish pepper
Black Hungarian (här som fullt mogen, röd)
Bulgarian Carrot
Facing Heaven
Fire Tounge, som jag lovat att INTE sprida vidare, men den verkar vara ute på marknaden nu ändå!
'Herkules'
Hercules F1 (jalapeñotyp från Bröderna Nelson)
Monkeyface
Padron - min lite större variant!
Peruwian Purple
Peter Pepper Yellow
Och så en paprika - Russian Size från Seemneemailm.
Sedan kommer sorter av arten Capsicum baccatum (bärpeppar):
Aji Escabeche
Hot Lemon
Pimenta Cambuci/Bishops Crown - den här bilden länkas från www.semillas.de.
Sedan kommer sorter av arten Capsicum chinense (havannapeppar):
Aji Dulce Capsicum chinense
Chocolate Scotch Bonnet - om den nu gror - har sått 2 ggr, men än har inget tittat upp!
Fatalii gul
Habanero Lemon
Madame Jeanette Surinam Yellow
Naga Morich from Nagaland
Natal
Sagarmatha (den enda bild som verkar vara rätt som jag hittar på nätet Fröer från Örtagården) - bildkälla
Ska bli kul att odla den här, enligt sägen tokheta sort i år!
VärldsrekordhållarenTrinidad Scorpion Butch T
Yellow Bumpy Habanero
Sedan kommer 1 sort av arten Capsicum frutescens (tabascopeppar):
Zimbabwe Bird
Dessutom har jag sått 1 sort av arten Capsicum pubescens (rokotopeppar):
Röd rokoto (men jag har 4 övervintrade plantor av andra olika sorter av den här arten!)
Sedan har jag en annan sorts vildart - Capsicum microcarpum:
en den hittar jag ingen bra bild på nu, småfruktig, röd som mogen.
Ha en fortsatt trevlig helg! :) Mia

2 kommentarer:

Mari sa...

Härligt Mia. Jag tror dig.... inte :) när du säger att du inte ska sätta flera hihi. vi får se, dyker det upp ett litet frö... så sätter du nog den ;). jag har oxå satt ALLA mina nu ;).
Det är så kul att äntligen vara igång :) Kramis

Mias Trädgård sa...

Haha, Mari! Nej, seriöst, det blir inga fler! Sorter har jag så det både räcker och blir över, räknade till 274 frösorter i lådan igår, men jag har inte plats, helt enkelt! Det är mycket annats om ska ha plats med! :) Mia