måndag, september 05, 2011

Skördemåndag - Harvest Monday

Chilivinäger med 5 sorters citronsmak
Blev inte så mycket skördat alls idag, har suttit ½ dagen i telefon med  försäkringsbolag, bilverkstad, biluthyrare och har fått dra samma historia ca 20 ggr om vad som hände igår på väg hem från Bergianska Höstfesten. Suck! Jaja, det är ingen fara bilen är bärgad till verkstad, jag har fått en hyrbil, bilen går säkert och fixa... I vart fall var jag tvungen att ha något att göra när jag satt i telefonkö, så jag var ute och plockade Hot Lemon-chilepeppar (Capsicum baccatum) - den har en tydlig citronkaraktär under hettan på 50 000 Scovillegrader, cestade 2 citroner, några kvistar citronverbena (Aloysia citriodora), dito citrontimjan (Thymus x citriodorus) och citronmeliss (Melissa officinalis), pillade loss bladen, förutom på timjan som sitter på kvist, hackade chilepepparn (med frön - jag gillar hetta!), stoppade på rengjorda flaskor och hällde över äppelcidervinäger. Nu ska den få stå i fönstret i en dryg vecka, sedan silar jag av vinägern och häller dem tillbaks på rengjorda flaskor! Inspirationen har jag delvis fått från Camilla Plum, men jag la till den citronsmakande chilepepparna själv - den hör ju hemma där, tycker jag!
Trevlig kväll! :) Mia 

Chilivinegar with 5 kinds of lemon flavor
It was not as much harvested at all today, have sat ½ day on the phone with insurance companies, car service, car rental and has been pulling the same story about 20 times about what happened last night driving home from Bergius Botanical Garden Autumn Festival. Sigh! Well, it's all right - the car is salvaged for a workshop, I've got a rental car, and the car can be fixed in a couple of days... Any way, I had to have something to do when I sat in que on the telephone, so I was out picking Hot Lemon-chile peppers (Capsicum baccatum) - it has a distinct lemon flavour and the heat is about of 50 000 Scoville heat-units, cest from 2 lemons, a few sprigs of Lemon Verbena (Aloysia citriodora), ditto Lemon Thyme (Thymus x citriodorus) and melissa (Melissa officinalis), peeled off the leaves, except for thyme, which sits on the sprig, chopped chile pepper (with seeds - I like the heat!) put everything in bottles and poured over the apple cider vinegar. Now the bottles stand in the window of a week, then I strainers of vinegar and pour them back on empty bottles! The inspiration I have in part received from the danish TV-chef Camilla Plum, but I added the lemon-flavored chile pepper myself - because I think it belongs there! 
Have a good night! :) Mia

4 kommentarer:

Mac sa...

Lemon chili pepper vinegar very interesting and sounds delicious, thanks for the recipe got to try it someday.

Mias Trädgård sa...

Hi, Mac! Nice to see You here! Thank You so much for Your comment! Now I found Your site as well! :) Mia

Blomkärringen sa...

Skönt att det ordnar sig med bilen, man är ju så beroende av ett fordon för det mesta. Härligt att få lite härliga hemgjorda produkter att njuta av senare. Jag har aldrig gjort vinäger men det är ju smidigt, måste nog försöka..
Ha en bra kväll!

Mias Trädgård sa...

Tack för fin kommentar och tack detsamma Blomkärringen! :) Mia