torsdag, februari 23, 2012

Sortklenoder eller kulturarvssorter eller gamla bevarandesorter jag odlar i år

Jag har ju tidigare skrivit om vikten av att odla upp frön och att gynna våra inhemska fröfirmor och stödja dem samt att gå med i diverse frösamlarsällskap. Nu kanske jag ska visa vad jag själv odlar av dessa i år eller planerar att odla! Jag odlar även en del nya F1-hybrider, men det är mest kuriositeter, sjukdomsresistenta sorter eller för att helt enkelt testa om de verkligen är äkta F1-hybrider... Det tar rätt många generationer att slå fast det. Här kommer min lista på ätbart som jag förodlar för att sedan sätta ut i trädgården eller växthuset i år:
Tomater och chilepeppar skördade en dag hösten 2011
Vi börjar med Capsicum-släktet:
C. annuum:
Padron
Poblano
Jalpeño Summer Heat F1
Prairie Fire
Esplette
Chilaca (Pasilla)
Serrano
Basket of Fire
Meek & Mild
Fish
Facing Heaven
Mini Bell
Gourmet
Russian Size
Jumbo Sweet
Oda

C. baccatum:
Aji Amarillo
Aji Norteno
Aji Verde
Blondie
CO1220
Jamaican Bell
C. chinense:
Aji Dulce
Chocolate Scotch Bonnet
Congo Black
Habanero Lemon
Jamaican Hot Black
Nagaland
Paper Lantern
Red Savina
Trinidad Scorpion Butch T
Trinidad Scorpion Morouga Red
Trinidad Scorpion Morouga Yellow
Yellow Bumpy
Yellow Squash
C. pubescens
Brun Rocoto
Rocoto Manzano
Locato
C. praetermisum:
CAP 1141
C. chacoense
C. frutescens:
Okrasne Spicate
Greenleaf Tabasco
Tabasco
C. microcarpum

Tomater:
Costoluto Genovese
Red Pear
Faworyt
Coeur de Boef
Black Sweet Cherry
Sungold F1
White Bianca
Gul pärontomat
Piennolo
Bella
Gurka:
Bella F1 - En rent honlig sort, som är den godaste gurka jag vet!
Plutella
Suyo Long
Arboga vit
Kronärtskocka på Wij 2011.
Kronärtskockor:
Green Globe
Imperial Star
Violett
(Letar fortfarande efter Herrgård - om någon har en stickling att avvara - hör av er! Jag har rätt mycket kul att byta med! :))
Long Red Florence
Lök:
Long Red Florence
Sturon
Purjolök 'Elefant'

Okra:
Clemson Spineless/Crimson Spineless

Aubergine:
Kermit
Long Purple
Mohican
Rosa Bianca
Hearts of Gold - en riktigt gammal sortklenod!
Melon:
Vattenmelonen Zloto Wolicy
Nätmelonen Hearts of gold

Sedan kommer det till en hel del som jag inte bestämt än, får väl återkomma till det vartefter! :) Dessutom har jag inte listat alla anueller och perenner än, men jag har börjat så vissa. Det ska bli ett fint och gott Potager-år i år, tänkte jag! Ha en fortsatt trevlig vecka! :) Mia                                                                                                                                                       

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vad gör du med ockran? har frön men vet inte hur jag ska äta den..

Mias Trädgård sa...

De används mycket i Asiatisk matlagning, eller läggs in i ättikslag! Inte att äta råa - URKKK! De har väldigt fina blommor med, så man kan ju odla dem bara för prydnads skull också!!! :) Mia

Märit i Mariehem sa...

Oj, så mycket ätbart gott du odlar!
Skulle så gärna vilja prova Pinnolotomaten, som alla lovordade i en AoTtråd från KpS, men de fröerna finns väl inte att köpa. Tror att jag letade efter den hos Åbergs i Ystad också, men hittade den inte.
Tycker du också att det är din godaste tomat?

Mias Trädgård sa...

Hej, Märit! Njaa, inte är det den godaste jag vet (men jag gillar bäst syrliga och smakrika tomater), men de håller ju väldigt länge! Fick ingen jätteskörd förra året, men om mössen inte ätit upp alla jag hängt i uterummet, kan jag se om jag har lite frön till dig! Maila så grejar vi det! :) Mia

Lisa sa...

Du har en diger lista du med ser jag :-) Var köper du gurkan Bella F1 ? den lät intressant !
Lisa/Lisas trädgård

Mias Trädgård sa...

Lisa - förlåt att jag inte svarat tidigare! Såg frågan på lånad mail men var tvungen att kolla mina register först! Den har jag tidigare köpt av Frökompaniet, men har haft svårt att få tag på den de senaste åren! Men nu såg jag att både bl a finns salufört av Jennys frön & sånt (http://www.fron-och-sant.se//advanced_search_result.php?keywords=Bella&x=0&y=5), Bröderna Nelsson som bl a säljs av fromedposten.se och frokungen.se. Lycka till! Lova att du berättar vad du tyckte sedan!!! :) Mia