söndag, mars 10, 2013

Söndag efter Kistamässan...

Hade ju inte tänkt vara mer än en dag, men det var ju så nära och jag hade faktiskt jobbat undan så bra att jag åkte iväg på eftermiddagen! Hade tänkt handla fröer hos Impecta, men då jag trodde att mässan stängde 17.00 och de plötsligt ropade att nu stänger mässan kl 16.00, fick jag bråttom att handla det jag VERKLIGEN var tvungen att ha... Sprang till Allt om Trädgårds monter, för där stod jag bara och hade trevligt i torsdags... Köpte nya Fixa Vår, ska bli kul att sätta näsan i den i andra halvan av veckan, när jag får mer tid! Dessutom köpte jag Hasse Westers (Slottsträdgårdsmästaren i blogg-världen) nyutkomna bok 'Stockholms gröna rum' - den ser jag fram emot att sitta och läsa på kvällarna framför brasan! :)
I montern hittade jag fantastiska blogg-kollegan (får man säga så, Annica?) Annica Christensen, som jag även träffade i torsdags med bloggen 'Naturliga Ting' och hade en diskussion med både henne och Anders Kjellson om vad jag möjligtvis hade missat vid mitt förra trädgårdsbesök - Annica undrade om jag hade sett vitlöksfaten - och de hade jag missat! Så hon drog iväg mig till den mer matinriktade delen av mässan (som jag måste erkänna att jag faktiskt helt hoppade över i torsdags)! Och se - fantastiska rivfat till allt som kan tänkas - vitlök, ingefära, pepparot, m.m. - underbart! :) Yes det blev shopping där med! Tack, gulliga Annica! :) Sedan sprang jag (jo, faktiskt!) vidare för att hitta vad jag behövde mer!!! Stannade till hos Steninge Slottsgallerian och funderade köpa kamelior för 100:-/st (rea), men avstod och köpte i stället 5 medelhavsväxter för 150:- och en Kaffirlime för 100:-! Krita fick jag med, då bankomaten var utslagen sedan lördagen (skulle nog blivit tokig om jag stod och sålde i dyr monter och det hände) - tack för det Steninge Slottgsgalleria! Juste!
De hade förresten vääldigt mycket trevliga medelhavsväxter till facila priser, speciellt idag! Ångrar lite att jag inte köpte uppstammad rosmarin! Nåja! Sprang vidare till Pelargonfönstret med Mats Asplund (som inte verkar ha en websida - det måste ni verkligen fixa! Tur jag fick räkning i handen!) och köpte (även där på krita - tack - pengar på väg elektroniskt!) en ny Pelargon 'Tomentosum' och en ny sort för mig - 'Lemon Queen', som doftade otroligt mer än den Clorinda jag har sedan tidigare!!!  Sitter och sniffar på den just nu! :) Därefter pratade gick jag över till Tuija och pratade lite med henne och min nya bekantskap Helena, som skriver trädgårdsspalt i Spångabladet! Ska bli kul att läsa, om jag hittar nätbilagan - annars hoppas jag vi ses på Älvsjö-mässan!
Sprang återigen till Rockdala - som nu reade sticklingar - 4 pelargoner för 100 och 10 (!) fuchsior för 100!!! Ahhhh - det blev en Pelargon Torento ''Coca-Cola''ett gäng PAC Mexica Tomcat, En Hängpelargon 'Jacky Gauld', en hiskelig massa Fuchsia procumbens var., en Fuchsia magellanica myrtifolia och en Fucksia paniculata - tack för experthjälpen, Kenneth! :)
Sedan rusade jag vidare och hann till ett urplockat Medelhavstorg! :) Gulliga försäljare som känner igen en ger mer pelargoner att ta hem och driva! TACK! :)
Den här...
Och den här köpte jag i torsdags...
Och idag fick jag rester av de här!!! :)

Sedan sprang jag iväg till Skruvpilsförsäljaren Christian på Pil & Anläggning och köpte en härlig bunt skruvpil! Tack för att jag fick handla efter stängningsdax! Ha en jättefin söndagskväll allihop! :) Mia

8 kommentarer:

Veronica sa...

Vilka fynd man kan göra sen eftermiddag på en sån mässa!
Vi var där mitt på dagen och lite var nedsatt redan då... Så det blev ett stort citronträd för 270:- och en kamelia hos Steninge.
Det ivf kul att fynda :)

Kram och må gott!

Mias Trädgård sa...

Tack, Veronica! Vad kul att du också vad där, men trist att vi missade varandra igen!!! Får bli bättring där! Vore kul att ses! :) Ja, jag tittade ju också på kameliorna, men i min smak var de alltför hängiga, de var säkert betydligt fräschare, de du shoppade lite tidigare!

Tant Otteskrufv sa...

Ja tänk vad man kan komma hem med! Och så mycket större allt är när man packar opp det hemma :)

Mari sa...

Men gud vad du måste ha sprungit!! Skönt att du hann :) Du tar det lite lugnare på älvsjömässan förstår jag :) Vi ses där jag kommer gå torsdag och fredag. Kramis

Mias Trädgård sa...

Tack, Tant Otteskruv! :) Ja, det är liite trångt har vid skrivbordet just nu, håller på med etiketter och ska börja med stora omplanteringshysterin! Ha det bra! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Mari! Ja, där fick man ju nästan panik! :) Skämt åsido så var det väldigt trevligt och jag hann ju nästan vad jag hade tänkt! Frö har jag ju redan en del, som du vet! ;) Mia

M/S Design sa...

Du måste haft många armar för att få med allt det där hem!!
Mariana

Mias Trädgård sa...

Mariana- tack! Jo, jag är en förklädd bläckfisk! Och jag hade faktiskt lite till, som jag glömde att skriva om... Ha det gott! :) Mia