söndag, maj 18, 2014

Utflykt och medlemsmöte igår till Wexthuset!

Igår var en sån där alldeles perfekt dag! Egentligen alldeles för perfekt för att åka bort, men medlemsmöte i Chiliodlarna med shopping hos Lena på Wexthuset lockade alldeles för mycket!
Naturligtvis hade jag inte tid att fota, för jag sprang ju runt som en yr höna och plockade saker som jag länge funderat ut att jag behövde! Den här bilden tog jag innan vi satt oss och åt av Lenas underbara kakor och fantastiska kaffe! Smakar väl aldrig så bra som när man sitter i skuggan under äppelträden som precis slår ut i blom! De absolut bästa småkakorna jag någonsin smakat bjöd hon på med - pelargonkakor med blommor och blad - prova dem - de är helt magiska! En dålig bild på dem nedan:
Sedan pratades det en hel del chilipeppar förståss! En del av våra medlemmar har använt 'Chilifocus' som gödningsmedel och var nöjda med resultatet, men jag vill hellre ha en organisk gödning, så jag slog till på en dunk med organisk tomatgödning, som en annan medlem provat med gott resultat även på chili. Bra, för min 'Biobact' börjar bli för gammal, verkar det som på det klena resultatet.
Sedan tänkte jag på övriga plantor med:
Ny natriumlampa, nya småväxthus i olika storlekar till min gamla undervärmebricka som använts så flitigt att de börjat vittra sönder, stora stadiga underbrickor att ställa alla krukor på och ett jättepack med torkad vitmossa både till orchidéerna och till hängamplar och förökning av lökfjäll och pioner mm! Toppen! :) Tusen tack för en trevlig dag! :) Idag ska jag göra en omskolning av chiliplantor och ta en sväng till Enköping och hälsa på en kollega som startat växtbutik, det blir förhoppningsvis en rekning på vägen till lite kundplanteringar med! 
Ha en fin söndag i solen! :) Mia


6 kommentarer:

lavendia sa...

Låter som roliga göromål. Chiliodling är jag litet försiktig med numera. Två köpta plantor har det blivit. Torkad chili har jag i burkar för resten av mitt liv tror jag.

Mias Trädgård sa...

Tack, Lavendia! Jo, det är roliga göromål, man måste hinna med liiite skoj i maj med! :) Aj, du är då ingen storkonsument av chili, verkar det som, men du behöver säkert bara lära dig vad du ska göra med dem! ;) Ha en fortsatt skön söndag! :) Mia

Unknown sa...

Härligt Mia,Idag har jag skolat plantor nästan hela dagen. Mina tre nya chili fick större på fötterna och hela 23 nya rosor från höstens sticklingsomgång har jag räknat till. Det blir lite att gräva framöver. Allt gott!/Lena

lavendia sa...

Jo, faktiskt har jag chili i maten nästan varje dag, men inga mängder. Och färsk är jag litet rädd för.

Mias Trädgård sa...

Tack, Lena! Och jag var ju så tokig att jag inte tog med någon chilipeppar till dig, det får klart bli bättring till nästa gång vi ses! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Lavandia! Härligt att höra! Det är väl just det där att ha olika sorter i olika stadium (läs grön, mogen, torkad, fryst) och vad man verkligen har olika sorter till! De är ju så himla olika! Allt gott! :) Mia