onsdag, februari 23, 2011

Lökarnas tid...

Egentligen är det väl lite sent att så kepalök, men nu har jag ju städat i mina frölådor och jag hittade en mängd löksorter som jag inte hade sått och då är det väl bara att sätta igång!?!

Det blev:

Allium ascalonicum:
Schalottenlök 'Creation F1'
Allium cepa:
Jättelök 'Ailsa Craig'
Jättelök 'Beacon' F1
Rödlök 'Brunswick'
Jättelök 'Exhibition'
Kepalök 'Southport Red Globe'
Syltlök 'The Queen'
Allium fistifolium:
Piplök
Salladslök 'White Lisbon'

Allium porrum:
Purjolök 'Tropita'

Bulbiller av Allium sativum:
Vitlök Estnisk Röd
Vitlök Hammar
Vitlök (rysk torgsort - kommer inte på namnet nu)

Allium schoenoprasum:
Gräslök
Gräslök, smalbladig med rosa blommor

Allium tuberosum:
Kinesisk gräslök
Allium ursinum:
Ramslök

En del av påsarna och bulbillerna hade några år på nacken, så jag sådde rikligt och så är det väl bara att vänta och se!
:) Mia

2 kommentarer:

Mari sa...

Vad många sorter du hade... bra att du påminde mig att det är dax för lök, förra året köpte jag en massa olika sorter men inte en enda kom i jorden! jag köpte färdig sättlök sen då det var dags. Har du koll? ska löken ljusgro eller kan man ställa dom mörkt tills dom grott?

ha de gott / Mari

Mias Trädgård sa...

Hej, Mari! Javisst är det trist att bli begränsad till det vanliga sättlökssortimentet! Du behöver inte fundera så mycket över mörk eller ljusgroning, det brukar sköt sig själv - tänk på hur växterna förökas i naturen. Jag täcker de flesta sådder med vermiculit, men det är mest för att det håller fukten... De enda riktigt mörkergroende frön jag just nu kommer på att jag sått är violer - det är för att de är så små frön (liksom basilika m.m.) - åker de under jorden är det risk att de 'drunknar'... Sedan har jag testat både ljusgroning och mörkergroning på violer,m eftersom jag är så nyfiken och, tänk - båda fungerar! Så jag drar slutsatsen att var försiktig med hur djupt du sår små frön! :)