fredag, april 26, 2013

Äntligen - Blommig fredag!

Äntligen har jag börjat plantera så smått ute! Kälen har släppt, violer och penséer har åkt in och ut på avhärdning i flera veckor och nu är det äntligen planteringsdags! Även en del träd och buskar som inte hanns med att få ner i höstas har kommit i jorden och fler är på G. Det är bra att plantera vedartat så tidigt som möjligt, så växterna hinner suga åt sig fukten i jorden och bilda fina rotsystem innan sommarens torka sätter igång (och man slipper vattna så mycket under säsongen)! För fler äntligen-bidrag - titta in till Hélena med bloggen 'Bland Rosor och Bladlöss'! :)
Självklart fortsätter innesådderna ett tag till, av sådant som behöver en varmare start, men även ute är det äntligen röjarväder och köksträdgårdsodlingarna ska rensas före sådd och utplantering!
I går sådde jag 6 sorters gurka, en av dem var för mig en nyhet - Xin Tai, på bilden här ovan (Runåbergs), men även Langelands Kämpe, Long Green Ridge, Miniature White, Sahara och Tanja kom i jord och står på fördrivning. De ska få samsas i en av de upphöjda bäddarna i växthuset för att jorden ska få vila från tomater, de kommer att få sällskap av en vattenmelon med, men den sådde jag för länge sedan. I helgen tänkte jag röja ut och rengöra växthus, för att flytta ut pelargoner, ettåringar, tomater och chilepeppar och sätta på värmefläkt på nätterna till Valborg nästa vecka! Hoppas ni får en fin helg! :) Mia

25 kommentarer:

Anonym sa...

Det är verkligen härligt nu när det börjar bli grönt på fälten igen och tjälen försvinner. Vilka fina gurkor du hade, har du något bra tips?

Kram!

//En Trädgårdsamatör (ja, jag har lagt ut mitt namn istället, blev lättare så)

Villrose sa...

Endelig går det an å grave litt!
Aryig bilde med agurker. Prøver 4 sorter i år.

Mias Trädgård sa...

Tack, Helena! Vad kul att du vågar namna dig nu, håller med om att det är lättare! :) Jasså, har ni grönt på fälten, det är det långt ifrån här, men det går nog snabbt nu! :) Ja, jag har en klar favorit, men fröerna var slut där - Bella, en F1-hybrid, tyvärr, men den har gett mig de godaste gurkor jag smakat! Men i år kanske det blir en nu favvis, får återkomma om det! :) Ha en fin helg! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Villrose! Vad kul - undrar vad du har för sorter! Ska kolla in hos dig snart! Ha en fin helg! :) Mia

Hélena sa...

Underbart! Ja, tänk vilket släp det är med plantorna :-) Kärt besvär! Ska starta imorgon med utskolning.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Tant Otteskrufv sa...

Gurksådd redan? Tja, varför inte...men jag väntar ett tag till. Den lilla chilin hälsar att den blivit stor nu och klarar sig bra själv bland de andra större kamraterna (fast jag håller fortfarande koll så den inte blir retad för att den är minst):)

Berit sa...

Härligt nu äntligen är vi där i våren grönska och växthuset paradis:)
Ha en underbar helg!!

Bettina Bäck sa...

Så kul att odla så många olika sorters gurka. Då kommer du ju verkligen att se och smaka skillnaden på dom. :-)

Mias Trädgård sa...

Tack, Hélena! Ja, det är kärt besvär, men mycket... :) Ha en fortsatt fin helg! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, tanten! :) Vad bra att den växer på sig! Jo, jag brukar så gurkor i början av maj, men nu har jag ju större växtus med andra typer av bäddar och jag skulle vilja ha egna gurkor NU! Ha en fin söndag! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Berit! Jaa, våren är en härlig men intensiv tid för oss odlare! Ha en go helg! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Bettina - tack! Jaa, det är ju en av tankarna, i år blir det bra gurktest om alla gror! Och det är en grönsak som verkligen går hem här hemma! ha en härlig söndag! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Irene! Jaa, en härlig och arbetsam tid, vet inte hur man ska få dygnets timmar till att räcka! Jag skulle behöva vara ledig hela maj, men då har jag som vanligt mest att göra! Ha en skön söndag! :) Mia

Anjas Hill sa...

Härligt med många olika slags gurkor. Själv har jag två: Växthusslanggurka och den underbart goda melongurkan 'Mira'.
Nu är det härliga tider och vi har egentligen inte tid att blogga (eller lämna 30 kommentarer just nu;)))??!!)
Ha det gott! /Anja

Mias Trädgård sa...

Tack, Anja! Visst är det så! Nu har vi inte tid, så kanske bra med ett uppehåll till i höst på blommig fredag! Låter spännande med Mira! Har en melongurka, som heter 'Chrystal Lemon', som jag nog borde få ner i jorden med! Bra att du påminde mig! Ha det gott du med! :) Mia

Veronica sa...

Kul med olika gurkor! Jag brukar sätta någon sort och ibland blir det fina gurkor och ibland inte! Jag kanske borde läsa på lite om dem!?
Visst är det skönt att det börjar hända saker i trädgården...En skön tid väntar!

BLOMSTERDESIGN sa...

Hej! Tack för hälsningen hos mig. Roligt med blommig fredag eftersom man hittar många "nya". Skönt att du äntligen kan börja plantera ute.
Ha det bra!
/ Therese

Lisa sa...

Ja nu är vi äntligen igång ute :-) Men det är tydligen permafrost här i år, komposthögen säger fortfarande klong när man kör spaden i den, hästkomposten likaså. Jag som är så sugen på att kärra kompost och toppa med i bäddarna ute, får väl vänta en stund till...Ska så mera gurkor i morgon, har bara hunnit så en låda än till plantis. Fast jag har tre egna tidigt startade med kart på ! Otroligt skoj ! Ha en bra vecka !
Lisa/Lisas trädgård

Blomkärringen sa...

Härligt när allt drar igång, vi får hoppas på riktigt fint vårväder.
Ha det gott i veckan!
Blomkärringen

Mias Trädgård sa...

Tack, Veronica! Jaa, det är skönt när det äntligen händer något i trädgården här uppe med! :) Klart du ska testa fler gurkor och visst - det är alltid bra att läsa på lite grand... Ofta kan man göra felet att sätta dem för djupt vid omplantering (det gillar de inte), jag brukar ha dem i upphöjda krukor ovanpå bädden, får väl göra ett inlägg om det när det närmar sig utplantering... Ha det gott! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Therese! Trevligt att se dig här med! Jaa, det är alltid kul med nya trädgårdsbekantskaper! Ha det fint du med! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Lisa! Va - har du permafrost i dyngan fortfarande? Låter härligt med gurkämnen redan! Mina börjar titta upp nu i vart fall! Ha en skön vecka du med! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Blomkärringen! Jaa, skönt är det med vår! Valborg ser ut att bli sådär, men det passar mina orangeriväxter bra, så de får vänja sig vid utelivet lite i blötan! Ha en fin vecka! :) Mia

M/S Design sa...

Det låter som om du har ett rejält växthus!
Gurkor har jag svårt att få plats med i mitt lilla växthus (brukar få av min far som är duktig på gurkor)
Ha en trevlig valborg
Mariana

Mias Trädgård sa...

Tack, Mariana! Ja, det ena är lite större, på 15 kvm, och med väldigt bra takhöjd, så där odlar jag mycket 'på höjden'! Perfekt för gurkor och tomater m.m. Fast det hade jag även i det mindre på 8,3 kvm, även det nedgrävt för större volym uppåt. I år blir det nog bara pelargoner där... Vi får se... Ha en fin valborgshelg! :) Mia