lördag, april 20, 2013

Stenkul

Idag hade vi i Trädgårdssällskapet Kungsängsliljan en Stendag på Molnsätra gård! Det var verkligen stenkul! :) Nu blev jag sugen på mer sten i trädgården, ofta tänker jag ju mest på mina kunders utformning med sten osv! Alla bilder är från en del av Molnsätras stenutställning.
Mycket betongsten, men även natursten...
Ett av mina personliga favoritmaterial - Offerdalsskiffer i sågad och oregelbunden.
Lite mer glitter i sig har 'silverskiffer', om man vill ha ett mer gnistrande intryck, kanske?
Ett material som blivit utsedd till årets natursten och som brukar anges som naturstenarnas 'Rolls Royce' är topphyvlad kalksten, här i en grå variant från Öland. Lite dyrare än skiffer... Kanterna runt är vanlig betongsten från Benders...
Det här trappsteget i granit skulle jag vilja byta ut min egen entrétrapp mot, troligtvis skulle jag behöva alla 3 stegen, är omåttligt sugen, men ekonomin tar nog lite emot där, tyvärr... Kanske hittar jag på en lösning i murad gatsten med samma rundning i stället, får se vad det blir! Jag tilltalas av formen, helt klart!
Det finns ju så många läckra varianter av gatstenar! Varianter av grå granit, Bohusgranit och svart basalt. De större plattorna av granit hitåt i bild är lagda i stenmjöl, ser ni att fukten 'blöder igenom' längs skarvarna? Man lägger därför dessa numera med kross under och inte med stenmjöl, som annars är vanligt! Tänk på att köpa svenskt så långt det går! Vem vill ha utländsk sten huggen på tveksamt vis när vi bor på en av världens bästa berggrunder? Tack för en trevlig genomgång! Ha en fortsatt fin helg! :) Mia

14 kommentarer:

Tant Otteskrufv sa...

Det ser sevärt ut, jag får svänga in där någon gång. Sten i trädgården behöver vi mer av hos oss...

Inger sa...

Jag gillar skiffer jättemycket!
Kram

Blomkärringen sa...

Oj vilket jobb, tack för inspirationen.
Ha en fin dag!

M/S Design sa...

Man kan göra mycket snyggt med sten!
Ha en bra helg
Mariana

Mias Trädgård sa...

Tack, tanten! :) Ja gör det, ligger ju inte så långt från dig heller! Ha en fortsatt skön helg! :) Mia

Anjas Hill sa...

Hej Mia!
Visst är sten vackert i lagom mängder i trädgården. Själv skulle jag så gärna vilja klä golvet i Krukträdgården med t.ex. gatusten. Jag t.o.m. kontakt med en firma för ett antal år sedan. De skulle ta 75000 kr! Tyvärr så har pensionärskan inte de pengar som krävs. Det är väldigt dyrt att använda köpesten eller professionella stenläggare. /Anja

Mias Trädgård sa...

Tack, Inger! Jo, som du ser gör ju jag det med! Ha en skön söndag! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Blomkärringen! Jo, jag har ju (tack o lov) inte lagt det där själv! Ha en fortsatt trevlig helg! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Mariana! Ja, det finns hur mycket som helst som kan göras i sten! Ha en bra helg du med! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Anja! :) Jag gillar långa ringlande gångar i sten med en inramning av grönska och förstår verkligen att det är för dyrt med 75' bara för läggningen (men om stenen ingick var det kanske inte så dyrt?), men man kan ju ta in fler offerter? Idag är det ju lite lättare med alla offertverktyg på nätet... Jag tror du skulle komma bra mycket billigare undan... Ha en fin söndag! :) Mia

Fröpåsen sa...

Sten är verkligen spännande! Jag gillar kombinationen betong/natursten, där kan man göra ganska mycket till ett hyfsat pris.

Mias Trädgård sa...

Tack, Maria! Ja, du har verkligen rätt där! Bara man tänker på att inte blanda för mycket färger! Ha en härlig vecka! :) Mia

Fröken Dill sa...

Spännande med trädgårdssten! Synd att det är så dyrt. Jag håller som bäst på att försöka komma på hur jag ska klara nivåskillnaderna på min sommarstugetomt nu när de träslipers som löser problemet idag börjar vara slut.

Trevlig fredag hälsar fröken Dill

Mias Trädgård sa...

Ja, natursten är rätt dyt, men det finns ju en del betongsten till överkomliga priser - och så begagnatmarknaden - glöm inte det! Ha en trevlig helg du med! :) Mia