fredag, april 05, 2013

Blommig fredag - solen!

Solen, ja! Som den har skinit de senaste veckan på dagarna! I år ska jag ha en massa solrosor! :) - Här 'Teddy Bear'.
Jag och yngste sonen är egentligen väldigt allergiska mot solrosor, dock fungerar det, om vi får välja sorter med måtta! Den mörkröda sorten ovan heter 'Moulin Rouge' och har inte så kraftigt pollen som de vanliga, gula... Den gula längst upp ger nästan inget pollen alls, en ofta trevlig bieffekt när de är dubbla...
Den riktiga solen därute skiner gott nu med, har varit iväg på en liten semester, men inte så långt att det var någon värme att tala om... Härinne växer det på till mässan nästa  vecka, återkommer om det. Har haft väldigt mycket bakom och runt det, men ser nu fram emot att träffa alla jag kan på mässan Nordiska Trädgårdar! Har jag missat några bloggträffar som ska bli av på mässan?
Titta in till Hélena med bloggen 'Bland rosor och bladlöss' för en massa inspirerande bidrag!
Ha en trevlig helg!
:) Mia

22 kommentarer:

Tant Otteskrufv sa...

Solrosor är underbara, särskilt de som har flera färger i blomman. Stackars dig som är allergisk! Det verkar bli en jobbig allergivår när värmen väl kommer?Låter som att vi ses i Älvsjö men jag behöver fråga innan dess: ska man toppa chili? Våra växer som bara den men börjar se lite taniga ut. :)

Mias Trädgård sa...

Halloj, 'Tanten'! :) Nej, man 'ska' inte toppa chilepeppar, men man kan, om man vill och om man sått förtidigt utan extraljus kan det vara bra ibland, men man ska vara medvetenom att det fördröjer blomning och fruktsättning så att skörden blir senare... de flesta blomknopparna brukar jag däremot ta bort, för att låta plantan växa till sig lite mer innan fruktsättning... :) Mia

Veronica sa...

Riktiga solar är det... Jag ska på mässan men har inte hört något om bloggträff.... Även om det hade varit kul :)

Hélena sa...

Ska på mässan men har inte hört om någon träff! Stackare som är allergiska mot solrosor. De är verkligen vackra.
Ha en härlig helg!
Kram Hélena

Eva Linnea sa...

Ska på mässan på torsdag.
En solig och skön helg önskar EvaLinnea

Lisa sa...

Oj Teddybear är ju verkligen som en sol i miniatyr :-) Synd med allergin, aldrig hört förut att just solros framkallar allergi. Mycket pollen i de vanliga då alltså. Kan hälsa från pilsticklingarna att de är pigga och nog rotar på sig :-)) Ha en solig fin helg
Lisa/Lisas trädgård

Malin sa...

Stackare - allergiska mot något sådant vackert!
Är fysiskt förskonad och har inga egna allergier utom mot fula saker som rasister och kvinnomisshandlare och...
Ja där fick du en glimt av mina allergier.
Skall inte på några mässor men hoppas att få träffa dig i framtiden. Du är spännande.
Vi ses
Malin

LINDA sa...

Jag längtar mig tokig efter solrosor! Har en liten plätt där jag brukar så dem, men jag ser dem aldrig riktigt ordentligt då de "tittar ut" ifrån trädgården. Skulle behöva en annan plats i trädgårdens norra del så att jag får njuta lite mer. Teddy Bear är en riktig favorit.

Solsken
//Linda

Gunilla sa...

Vilka härliga solrosor.

Lyckost som skall fara på mässan jag får försöka ett annat år.

Trevlig helg

Mias Trädgård sa...

Tack, Veronica! Nej, vi får väl se vad som händer med träffar, vi får väl fixa en själva till nästa år annars? Ha en skön helg! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Hélena! Ja, mina föräldrar odlade solrosor på vår gård förr, då gick jag och nös jämnt, men tycker de är vackra! Hoppas vi ses på mässan! Ha en fin helg! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, EvaLinnea! Hoppas vi ses på mässan - är där alla dagar utom fredag! Ha en solig och skön helg du med! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Lisa! Ja, teddybear är supergullig! :) Jo, det är vanligt att just gula blommor har lite starkare pollen, har svårt för tomatblommor med, men kan ju inte sluta odla för det! Har inte svarat ditt på ditt mail, men det kommer snart, klurar på svaret! Ha en solig och fin helg du med! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Malin! Vilken gullig kommentar! :) Skönt att slippa allergier! Ha en skön helg! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Gunilla! Ja, det är klart du ska komma till Nordiska trädgårdar - om inte nu så nästa år! Hoppas du får en fin helg! :) Mia

Berit sa...

vilken underbar sol teddy är.I år blir det ingen mässa för mig...synd!!
Ha en underbar helg!

Mias Trädgård sa...

Tack, Linda! Jaa, det där med blomning blir ju oftast bättre med mer solsken! :) Kul att du också odlat Teddybear! Ha en fin helg! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Berit! Ja, Teddy är supergullig! :) Vad synd att du inte kommer ner i år! Hoppas att vi ses snart ändå! Ha en fin helg! :) Mia

M/S Design sa...

Ser fram mot Mässan, ska dit fredag fm. och en stund på lördag då det är träff för dom som var med på 1000 trädgårdar.
Vi kanske ses
Mariana

Mias Trädgård sa...

Tack, Mariana! Det gör jag med! :) Tyvärr är jag inte med på fredagen pga begravning, men på lördag kanske vi ses? Ha en fortsatt trevlig helg! :) Mia

Fröpåsen sa...

Jag har i tanken varit inne på att skaffa solrosor i år, men inte kommit till skott. Kanske ska sätta mig och beställa en om gång..! Solrosor framför huset i sommar kan nog få folk att tvärnita :-) Tack för inspiration.
Kram Maria

Mias Trädgård sa...

Tack, Maria! Precis så tänkte jag med! Ha en skön sndag! :) Mia