fredag, april 19, 2013

Blommig fredag - vårkänslor!

Vad skönt att det äntligen börjar likna vår! Förra helgen regnade ca 30 cm snö bort och sommardäcken har kommit på - härligt att dra in klorna! Även i våra parker och torg norr om stán har flitiga parkarbetare varit ute och piffat. Själv har jag inte hunnit så mycket sådant, då säsongen satt igång på allvar och det ringer fler och fler kunder varje dag, men mina orangeriväxter och kryddor m.m. har fått börja vänja sig vid utelivet (passade bra när det regnade igår och idag) och penséerna hemma står på avvänjning dagtid för att snart få komma ut även nattetid i mina större urnor. Snart är det grilldags med, så stora säckar av favorit-briketterna har inhandlats, kanske blir det premiär i morgon?
En massa vinterskador har jag upptäckt. En magnolia har helt knäckts av snötyngderna och det är tveksamt om den lever. Den baltiska, frösådda, blå vindruvan på söderväggen har samlat så mycket snö i vinter att det kan ha blivit en vattenskada på väggen (hoppsan!), så den ska jag gräva upp! Spaljén måste bort med och jag hoppas att blåregnet kommer klara den lite omilda behandlingen, för det vill jag ha kvar, men jag ska passa på och flytta på en Rosa 'Veilchenblau' samtidigt, för den är för yvig för uteplatsen! Rosorna ligger i konstiga ställningar lite överallt, men klarar sig säkert, kanske får de en lite kortare frisyr i år bara. Gräsmattan (ovan) ser verkligen inte för rolig ut, får se hur den repar sig, det är nog dags för en total omläggning ändå snart...
I allra soligaste söderrabatten har enstaka Scilla (blåstjärna) och snödroppar vågat sig upp! Nu blir det vår äntligen! Titta in till Hélena med bloggen 'Bland Rosor och Bladlöss' för massor med tolkningar på temat vårkänslor! Ha en skön helg! :) Mia

12 kommentarer:

Hélena sa...

Nu är det vår, äntligen! Imorgon ska jag ha min första riktiga trädgårdsdag... hur underbart låter inte det :-)
Ha det bäst!
Kram Hélena

Ninnis sa...

Jag njuter både av våren och av ditt inlägg...underbara bilder...!!!

Kram Ninni

Eva Linnea sa...

Den här vintern kommer att gå till historien!! Härligt att det äntligen har blivit vår.
/EvaLinnea

Veronica sa...

Ja Mia, nu är det verkligen vår och det kommer bli den bästa någonsin!
Vi får hålla tummarna att solen skiner hela helgen!

Kram

Mias Trädgård sa...

Tack, Hélena! Jaa, idag ska jag också trädgårdera - efter stenläggningsgenomgång! Ha en skön trädgårdehelg! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Ninnis! Ja, det är skönt att våren äntligen är här! :) Mia

Mias Trädgård sa...

EvaLinnea - tack! Jaa, det hoppas jag med! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Verionica! Jag tror att solen kommer skina som tokig idag och imorgon! Nu får vi börja fundera på solskydd i stället! :) Mia

Gunilla sa...

Vilket vårligt inlägg.

Nu har vi mycket fint att vänta oss.

Önskar dig en riktigt vårlig helg

Mias Trädgård sa...

Tack, Gunilla! Önskar dig detsamma! :) Mia

Berit sa...

jag har förstått då man läser bloggar och forum att ni har mycket vinterskador i år, hoppas allt repar sig för dig!!
Ha en underbar helg!!

Mias Trädgård sa...

Tack, Berit! Jo, vi är ju liksom inte vana vid de här mängderna med snö! Antar att vi får vänja oss, med dessa klimatförändringar säger de att det är mer snö på vintrarna och torrare sommarklimat som blir framöver... Vi får väl se hur det ska gå... Ha en fortsatt underbar helg du med! :) Mia