tisdag, augusti 30, 2011

Årets snyggaste chilepepparplanta?

Det är nog Arizona för mig...
Jag har haft den förr - och nu har jag den igen! :)
 Blomman i sig är bara såå snygg!
Arizona (Capsicum annuum)
Och frukterna är ju bara underbara, eller hur?!? :) 
En rätt så hög, delvis blå-svart-bladig buske med vackert lila frukter, som skiftar i rött-orange när de är helt mogna. Den har en väldigt modest, men trevlig hetta i eftersmaken! 

Fröer? De kommer från Örtagården - och de kommer och säljer frön i SCF:s monter på Bergianska Botaniska Trädgårdens traditionella höstfest på söndag - den 4 september! Jag och fler medlemmar i Svenska Chilepepparföreningen (SCF) kommer vara där och sälja plantor och informera om odling och annat matnyttigt rörande chilepeppar - träffa bl a den fantastiska grillkocken Jonas Borssén, en av få kockar som verkligen vet vilken chilepeppar som ska användas till vilken anrättning och inte bara skriver 'ta en röd chili' i sina böcker! Passa på att köpa soltorkade och rökta chilepepparsorter av honom med! Vi säljer också föreningens unika chilepepparposter med Scovillegrader, böcker, T-shirts, förkläden m.m. - Örtagårdens frökatalog följer med vid köp (så långt lagret räcker)! Sedan finns det en mängd olika trädgårdssällskap och föreningar representerade - vi håller till innanför granhäcken, utanför Gamla Orangeriet, där vår förening var med och arrangerade den stora chilepepparutställningen 'Het Höst' 2010! Det kommer att bli visning av Bergianska Trädgårdens olika delar, Arborist-klättring och provsmakning! Öppet mellan 11.00-16.00! Kom och säg hej, vetja! Om ni vill se några bilder från förra årets Bergianska höstfest - kolla in på Patriks blogg Chilepeppar! :) Mia

4 kommentarer:

Boäng sa...

Låter frestande, hoppas ni får en kul dag!
Du är alltså inte nöjd med Frost, sjukt eller icke härdigt?

Mias Trädgård sa...

Hej, min vän! Tack - jag är fullständigt övertygad om att det kommer att bli toppenkul på Bergianska igen, ja!!! :) Nej, jag är inte nöjd med Frost alls, tyvärr! Efter 2 försök med olika träd på olika platser/lägen i min egen trädgård har den enbart fått olika grader av frysskador och blom- och grentorka, jag har sett samma skador i handelsträdgårdar, även om träden beskärs innan de ska säljas i de bättre! 4 frukter fick jag på första trädet första året, sedan inget mer. Väntar idogt på Riga hos mig! Har planterat ett träd samtidigt på en skolgård jag planerat in och planterat ett här i Järfälla och det har lyckats fantastiskt på en atriumgård! Så det kan bero på microklimatet och jorden hemma! Kan behöva 1 test/plantering till innan jag ger upp minst! Ha det gott! :) Mia

Odlarlust sa...

Låter lockande. Dessvärre blir jag kvar i Sörmland.
Jag har inte riktigt närmat mig chilin ännu så jag har något att se fram emot. Förra året hade jag några plantor som jag fått av en granne. De gav röda fina frukter men innan jag hann skörda dem så hade hönsen satt i sig dem :-D
Jag lägger till "din" planta i min önskelista.
:-)

Mias Trädgård sa...

Aha - en som inte blivit biten av chiliflugan, vi får väl se till att ändra på det! Tack för kommentaren! ;) Mia