onsdag, augusti 31, 2011

Dagens tomatskörd

Idag har det varit riktigt åskigt bitvis - ett tag lät det som om någon föröskte ramma huset! Nåja, det växer på bra i växthuset och tomatskörden av sorterna Chio Chio San, några enstaka Gardeners Delight och Country Taste blev hela 1093 g idag! Helt OK!
Bestämde mig för att väga den största av sorten Country Taste:
260 g - inte så dåligt, inte i närheten av min rekordtomat på närmare kilot jag fått tidigare år, men helt OK - och GOOOD! :)
Får väl visa hur man skär den med tomatskäraren... 
Ja, det gick väl bra, men de får absolut inte vara större tomater, för det var knappt denna fick plats!
Det blir bra till de hemgjorda, ekologiska hamburgarna, som jag ska gå och lägga på grillen nu! 
Ha en fin kväll - den sista i augusti för i år! :) Mia

8 kommentarer:

Högagärde sa...

Mums så gott det låter. Egna tomater är bäst men något vidare grillväder har vi inte hos oss.

Anna - Stugstrapatser (fd Balkongliv) sa...

Åh, det ser så ljuvligt ut! Och trots att klockan inte ens är sju på morgonen när jag skriver det här blev jag jättesugen på hemgjorda hamburgare med egna tomater... :-)

Mias Trädgård sa...

@ Flitiga Lisa - tack för din kommentar! :) Nej, det var väl inget vidare grillväder hos oss heller igår kvöll, men det var uppehåll och det räcker!

Mias Trädgård sa...

@ Anna - tack för kommentaren! :) Ja, tänk vilken härlig frukost? :) Skämt åsido var det jättegott - ungarna sa att det var den bästa hamburgare de ätit (sedan om det beror på min tomat eller kryddning av den ekologiska nötfärsen eller grillningen kanske ska vara osagt)! :) Mia

Fia sa...

Ja, den där tomatskäraren är jag ju avundjuk på, dom borde sälja sådana!
Väldigt snygg chiliplanta, Arizona. Hot Lemon jag fick av dig är helt full i frukter men inga mogna ännu, men iår har jag alla chilisar i kruka, så jag kan ta in dom om någon månad om jag vill :-)
Har aldrig tänkt på att väga tomaterna, ett kilo lär jag aldrig komma upp i, jag tror Pineapple är min största och det är ju ingenting då ;-) Men dom minsta är dom godaste iofs.

Mias Trädgård sa...

@ Fia! Hej! Jaa, vi borde få fler tomatskärare, chilepepparurkärnare, allt möjligt ut på marknaden! Tänk om man fick välja vad som fanns att köpa!?! Men kolla på loppisar, blocket och tradera mfl ställen - plötsligt finns det någon gammal där (jag köpte min på tradera)! Japp - det är underbart med chilepeppar i kruka - då kan man ju välja hur lång säsong man vill ha, bara plats finns! :) Mia

Blomkärringen sa...

Härligt med egna tomater! Låter som en bra avslutning på kvällen. Fiffig tomatskärare. Ha det gott!

Mias Trädgård sa...

Hej, blomkärringen, ja, den är ju onekligen smart! Borde tillverkas igen! Ja det ÄR verklen helt underbart med egna tomater, har svårt för köpta tomater vintertid! :) Mia