måndag, augusti 29, 2011

Wij Trädgårdar - Rosträdgården

Designad av Simon Irvine 2002 och innehåller ca 250 olika rossorter.
Så här i slutet av augusti blommade inte så jättemånga rossorter, men en del av klematisarna i utkanten av roslabyrinten var formidabla och jag fick en ny favorit vad gäller nypon! Underbar form på trädgården!
Här smyger jag mig in från sidan för att få bra bilder på parasollen jag sett och förundrats över på bild tidigare...
Titta - vilken fin konstruktion!
Och - lucky me - de gräver om grunden till 2 av dem, så jag får se hur de är förankrade!
Jag vill svetsa klätterstöd!
Titta så underbart Purpurea Plena Elegans svingar sig upp i paraplyet!
Underbar solskärm bland digitalisbladen i rosbäddarna!
Louise Bugnet - en långblommande favorit av systrarna Bugnet! 
OCH med fina nypon! Det förhöjer ju hela odlingsvärdet på vintern, något som ofta glöms bort i val av rosor!
En ny bekantskap för mig var Cuthbert Grant! Mycket snygg färg!
En mycket vacker vattenspegel mitt i roslabyrinten!
Också en ny bekanskap - med helt otroliga stora, maffiga, svarta nypon! Har ingen aning om blomningen, och  har man sådana här nypon spelar det ingen roll! :) Jag måste skaffa den! Namnet? Rosa pimpinellifolia var. altaica eller stor pimpinellros på svenska. Enligt LÅG vita-krämvita, enkla blommor i rikliga mängder från slutet av maj till midsommar och brunröda-kastanjebruna nypon (jag upplevde dem svarta!). Härdig, anspråkslös, skuggtålig och lättodlad. Den ska införskaffas! :) Mia

Inga kommentarer: