måndag, augusti 29, 2011

Wij Trädgårdar - slutpromenaden

Nu lovar jag att inte trötta ut er mer om Wij på ett tag efter det här inlägget! :)
Det här vackra växthuset fanns i  Örtagården - en trädgård med hälsa och välbefinnande som tema. Trädgården anlades 2007. Jag tror att huset är från Swedish Greenhouse.
Tomater och paprikor på väg mot mognad...
Kålplantorna i kruka såg lite ledsna ut, trots närheten till vattenkannan...
Mycket vacker inredning fanns det i örtagården. Jag skulle gärna ha det så här utanför mitt nya växthus när det blir färdigt, någon gång!
Sedan var det dax för oss att inta lunchen, som var jättegod (jag åt majskyckling)! 
I matsalen fanns det en hel del vackert att titta på!
Efter maten fortsatte vi vår promenad genom parken ner mot skuggträdgården (där jag inte fick några bra översiktsbilder). En Karl Johanssvamp med parasitsvamp på sig växte utanför Trädgårdens Hus.
Det här är nog den absolut största Dahlia jag någonsin har sett!
Kolla min bloggkompis Mari, med bl a bloggen blomkronan bredvid - blomman är lika stor som hennes huvud - och lika hög som hela hon! :)
Vi fortsatte ner mot entrén och i parken hade man lagt upp frigrävda stubbar upp och ned! Kul! Skulle kunna tänka mig en sådan som bord med glasskiva på!
Och så kom vi till Tallallén, där man flyttat tallar från skogen 2005 för att bilda en unik och mäktig allé!
Sedan gick vi på utställningen Moder Bord i Wij Valsverk.
Annorlunda med potatis...
Gräskronor och skådebröd.
Skräpbord? Tjaa, lite annorlunda var det ju allt! :)
Sedan gick vi och fikade i konstnärsateljén - med en magnifik utsikt över entrén till Wij från 'Kärleksudden'!
Sedan var jag bara tvungen att visa den här helt hysteriska fjärilen, som var solcellsdriven (hoppas inte klippet sänker hela bloggen!)! :) Mia

2 kommentarer:

Mari sa...

HERRE GUD!!! tur att jag inte blev foto modell, jag kan ju aldrig bli "normal" på kort hihi. Ja den dahlian var något alldeles extra!
kram på dig / Mari

Mias Trädgård sa...

Hehe, Mari! Jag tycker du ser jättefin ut! Och du var ju med som måttstock till dahlian! Ska skicka dej en fin bild på dej, som inte har växtanknytning! :) Mia