tisdag, augusti 02, 2011

Kärlekspelargon igen!

Det har blivit en riktigt bra sommar för pelargonerna i år, torrt, varmt och soligt (i vart fall här i Stockholmstrakten). Pelargoner är suckulenta växter, härstammar från södra Afrika och vill egenligen inte ha för mycket vatten alls. Årets nyhet Caliope, också kallad kärlekspelargon har blivit en riktig favorit, som jag kommer spara flera plantor och ta sticklingar av till nästa år!

Några andra växter som trivs är chilepepparna (men de kräver betydligt mer vatten än pelargonerna!)- här är det Cayenns long slim som visar sin fina, röda färg! Riktigt bra hetta i den, faktiskt, även om det är en Capsicum annuum. Jag har knaprat i mig flera stycken! :)

7 kommentarer:

Kerstin Alvesson sa...

Snygg pellis och så kallas den kärlekspelargon, en sådan vill jag ha.

Ha det gott, Kerstin

Fia sa...

Ojoj vilket jobb ni lägger ner på växthuset, kommer att bli superbra!
Tack för inlägget på min blogg, jag fick faktiskt leta lite bland mina gömmor och hittade originalpåsen till mingoda runda, Ciliegia Piccante står det. vet inte om det är en sort dock, påminner nog om Red cherry.
Hot Lemon från dig har ingen frukt än men växer och blommar bra, riktigt snygg planta är det!

Kerstin Alvesson sa...

Jag tar gärna en stickling när det funkar. Kanske har jag någon som du är intresserad av. Jag har en del här. Bara jag vet vad du är intresserad av ungefär. :)

Kram Kerstin

Mias Trädgård sa...

Kul, Kerstin, då säger vi det! :)

Mias Trädgård sa...

Aha, Fia! Ja, Ciliega betyder 'Cherry', så¨troligtvis är det nog samma som Cherry Hot, men sorten finns registrerad även som Ciliega!

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Hej Mia!
Jag såg dig hos min vän Charlotta på mme Cesars blogg idag. Kul att återfinna dig:-)
Ha det gott
krmakram Hillevi

Mias Trädgård sa...

Halloj, Hillevi! Kul att du hittade hit - alltid roligt att se kollegor här med! Kram Mia