måndag, augusti 22, 2011

Skördemåndag - Harvest Monday



Idag har det regnat hela dagen, så inget växthusbygge idag. I stället har jag jobbat i gamla växthuset med att tjyva och binda upp tomater, vattna med nässelvatten, skörda och hålla koll på sniglarna, de är för hemska att äta chilepeppar och tomater när man vänder ryggen till! Det här har jag skördat idag (medsols): kl. 2 Paprika 'Mini Chocolate', kl. 3 chilepeppar 'Cayenne Long Slim', kl. 5 tomat 'Super Roma', kl. 6 Chilepeppar 'Facing Heaven', kl. 8 tomat 'Gardeners Delight', kl. 9 gojibär, kl. 11 tomat 'Chio Chio San', kl. 12 årets första mogna bifftomat 'Country Taste', mitten - egentligen en bifftomat, men den första var liten - 'Bloody Butcher' och en ½ tomat 'Citron' (sniglarna hade ätit upp halva, men jag ska ha fröerna!)! Glöm inte gå in på Daphne´s Dandelions och anmäl din skörd, om du känner för det! Trevlig kväll! :) Mia

Today it has been a very rainy day, so there has been no building on the new greenhouse. Instead I have been working in the old greenhouse and been tying and pincing tomatoes, water with nettle-solution and checking the slugs and snails, they really love my tomatoes and chilies and taake a bite as soon as I turn my back on them! This is what I took inside today (clockwise): 2 O´clock minibell pepper 'Mini Chocolate', 3 O´clock hot pepper 'Cayenne Long Slim', 5 O´clock tomato 'Super Roma', 6 O´clock hot pepper Facing Heaven, 8 O´clock tomato Gardeners Delight, 9 O´clock gojiberrys, 11 O´clock tomato 'Chio Chio San', 12 O´clock this years first ripe beefsteak tomato 'Country Taste', in the middle - this is really a beefstaek, but this first ripe one was very little - 'Bloody Butcher' and ½ a tomato 'Citron' (Lemon in english) (the snails has eaten the other ½ , but I want the seeds!)!  Don´t forget to go to Daphne´s Dandelions and submit your harvest! Have a nice evening! :) Mia

11 kommentarer:

habanero sa...

Härligt Mia!

Jag har kämpat med Goji i över ett år, och lyckas inte. Har du några knep att dela med dig av? :-)

Hälsningar
Mats

Catrin sa...

Ser väldigt gott ut. Själv har jag ätit tomater med god aptit men ingen chili ännu förutom Padron. men då jag tar de när de är gröna känns det som lite fusk.
Kram

Mias Trädgård sa...

Oj, Mats, neej, min står ute på altanen i söderläge i stor tunna (ska rullas in för vinterförvaring senare, är det tänkt)! Du kan ju få frön eller sticklingar, om du vill, jag kanske har fått en toppstickling som blommar tidigare, eller en tidig klon? Just nu har jag kanske en dl bär på den... :) Mia

Mias Trädgård sa...

Haha, Catrin, vad jag håller med dig! Jaa, så känner jag med - fuskar inte med gröna Padron (även om man traditionellt äter de så), men den största Padron-plantan dignar verkligen av frukt nu! Mina börjar mörkna nu, ser fram emot nästa vecka! :)

habanero sa...

Hej Mia!

En stickling tar jag gärna emot! Vi kanske kan sammanstråla på något sätt vid tillfälle? Det var länge sen vi sågs!

Kram,
Mats

Mias Trädgård sa...

Stickling får det bli Mats! Kommer du till Bergianska den 4:e? :) Mia

habanero sa...

Den fjärde? Vad är det då?

habanero sa...

Nu såg jag. Det är ju höstfest! Ja! Det ska vi rita in i kalendern!

Kram,
Mats

Mias Trädgård sa...

Kul, Mats - då ses vi igen! Tar med stickling! Kram Mia

Daphne Gould sa...

So sorry to hear about your snails. We can get pretty bad slugs and snails here too. This spring the whole yard was trucked in soil so we were free for one season. But now they are starting to multiply.

Mias Trädgård sa...

Daphne! Nice to see You here again! :) Actually I should not be complaining about them this Year, because it has been a dry Year with few snails, but they do multiply in the greenhouse and eat to mutch of my crops! :) Mia