söndag, augusti 28, 2011

Wij - solrosor och köksträdgård...

Fortsättning från igår...
Det här är början på solroshäcken, som går lååångt och vi traskar vidare mot köksträdgården...

Fascinerad, som jag är, av köksträdgårdar, var jag tvungen att kolla lite extra på deras kallbänkslösningar otanför växthuset de drar upp pluggplantor till köksträdgården i. Bara att smacka upp bänkfönster när det behövs för extra växthusyta - vill ha!

Längs kanterna på bäddarna odlar de tagetes för att ohyran ska söka sig ditåt.

Kronärtskockor och kål tillhör även mina favoriter! :)

Guiden Karin går i förväg upp mot kompsterna bakom solrosorna.
Snart stänger Wij för säsongen - den jättefina salladen serveras tillsammans med alla andra grönsaker i restaurangen, som vi var på väg till här.
Komposten var bevuxen med stora pumpa- och squashplantor och bebodd av ormar, så vi fick stampa ordentligt när vi gick förbi...
På väg upp mot trädgårdsmästar-studenternas lotter - mer om det senare.
Roliga budskap fanns utspridda lite varstans - här 'don´t underestimate dirt'! :) Mia

4 kommentarer:

Fia sa...

Vill ha jag med! drivbänkarna, och prydliga grönsaksland... och "don´t underestimate dirt" har jag nästan lust att härma :-) Jo, att svetsa är ju kul Mia, jag måste komma igång igen jag med! Klematisstöd, bönstöd, perennstöd, snygga saker, ja tänk vad det finns grejer man kan göra :-)
Ha det gött!

Mari sa...

Oj... har du redan hunnit få ut (två) inlägg om resan. Jag får tacka för en super härlig dag. Jag hinner inte skriva på min blogg i dag, men under veckan kommer jag ut med mina bilder =).
Kramis Mari

Mias Trädgård sa...

@ Fia - Jaa, eller hur! Jag vill svetsa roliga grejer jag med! OCH ha fina bäddar/bänkar och grönsaksland OCH roliga skyltar! :) Mia

Mias Trädgård sa...

@ Mari/blomkronan - tack själv! Det var jättekul att du ville följa med! Ska kolla dina bilder när de kommer! :) Mia