söndag, augusti 21, 2011

Muren klar och bänkarna på plats - kanske?

Idag har grunden byggts upp i sin helhet och vägts av samt vi har släpat in bänkarna i växthuset igen. Ska ju bara bygga upp 15 kvm, så resterande tak får bli överhäng med arbetsplats under tak ute. Tycker dock att ytan är mycket mindre än vad jag tänkte mig (är det inte alltid så?), så jag var tvungen att sätta mitt bordsunderrede på plats och det är nog bara att konstatera att, neej, det får inte plats, om man ska kunna gå runt det! Nehej! Börjar i stället fundera över om jag ska ta bort en av bänkarna igen, tror att det räcker med en bänk inne och sedan har jag tomater och chilepeppar i hinkar med! Det blir ju mer golvyta och lättare att tömma, så tänker jag! Bänkarna kan få plats utanför i stället! Vad tror ni? 
Jaja, vi har i vart fall fått upp alla murdelar och nu till och med lagt på fuktskyddande asfalts-belagd takpapp (heter det så?) under det tryckta virket, som sitter som ram runt hela grunden och imorgon börjar vi med stommarna!
Och den sista bilden blev sned och så dog batterierna i kameran, så fortsättning följer!
Ha en skön kväll! :) Mia

5 kommentarer:

Mari sa...

Oj vad långt ni kom i helgen =). Om det hade varit Mitt växthus... =) hade jag bara satt En "fast bänk" längst in på kortsida och odlat resten i krukor/bajlor. Då får du mera golvytan och ytan blir mera flexibel.
Jag grävde ju fasta bänkar i mitt växthus i våras och ångrar mig nu!
Flexibiliteten "försvann" Du kan ju ändå ändra dig sen... om du vill ha mera/fler fasta bänkar.
Det är vad jag skulle göra... ;-)
Längtar till nästa helg, då vi ska iväg =) Kramis Mari

Anna - Stugstrapatser (fd Balkongliv) sa...

Jättespännande att följa ditt växthusbygge! Och jag är helt med Mari här: Jag hade bara haft en fast bänk på kortsidan (om ens det, jag kanske inte hade haft nån fast inredning alls), för att göra ytan mer flexibel.

Mias Trädgård sa...

Tack för era ovärderliga kommentarer, tjejer! Hmm, neej en bänk ska ut! Så får det bli - men kanske ska ingen alls vara kvar? Vojne, nu måste jag tänka till ordentligt, för jag tror inte jag kan vela tillbaks dem in igen! :) Och de måste in/ut innan väggarna kommer på plats! Tur att det är så bölött ute just nu att vi skjuter på jobbet lite! Tack! :) Mia

Boäng sa...

Ja vad kul, det börjar ta form.
Jag har övergett krukodling av tomater och gått tillbaka till jordbäddar. De fick för lite vatten i krukorna. Chilisarna står dock fortfarande i kruka, det funkar bra.
Fortsatt lycka till med bygget!

Mias Trädgård sa...

Tack, Anette! Vad bra att man får fler ovärderliga synpunkter och från dig som har så stora växthus innan! :) Det ÄR trevligt att odla i jordbäddar, så en får det bli! Blir nog varmbänk i den till våren för tidig skörd, så kan jag ha hyllor och bänkar uppe på andra sidan innan det är dax att sätta i hinkar! Kram Mia