söndag, augusti 07, 2011

Vindruvor...


Vitis (Labruska-gruppen) 'Vanessa' har börjat mogna mot rött!
Sorten är en korsning mellan 2 druvor som heter Seneca och en som heter N.Y. 45910 (i sin tur en korsning mellan 'Bath' och 'Interlaken Seedless). Den här sorten är min absoluta favorit bland de jag odlar! Röda, små kärnlösa druvor med en otroligt fin sötma som är perfekta till bordsdruvor - våra brukar räcka minst till jul! Sorten är härdig till zon 1-2. Första åren hade jag den planterad bredvid mina andra staketdruvor (Sukribe och Zilga) ute mot SO-väggen, men den gav aldrig någon frukt. När vi så byggde växthuset 2002 planterade vi om den utanför växhuset, och ledde in den i ett hålrum, så att rötterna alltid kan få vatten utomhus, men själva bladverket och frukterna mognar inomhus - en perfekt kombination som jag ska upprepa på min

Vitis 'Rondo'

(en tjeckisk korsning mellan sorten 'Zarya Severa' (Vitis amurensis-korsning) och 'St. Laurent' (en österrikisk frösådd av 'Pino Noir'), som nu är planterad i kruka i väntan på sin slutliga plats i nya växthuset! Den här sorten ska jag ha till vintillverkning (i extremt liten skala!) om några år! Ska bli ett helt rubinrött vin! Ser fram emot det, kanske 2015! ;) Mia 

4 kommentarer:

Fia sa...

Kul, jag har också en `Vanessa´i ena växthuset, ger alltid bra med druvor, men dom smakar väldigt annorlunda, mer som.. ja krusbär kanske ..? Eller äpple..? Har en `Himrod´i andra växthuset men den har inte gillat dom två senaste kalla vintrarna så det är dåligt med frukt. Din Rondo lät fin, synd att man inte har plats för fler...

Mias Trädgård sa...

Klart att du har plats för fler, Fia! Det finns alltid en liiiten hörna! Himrod borde kanske kunna stå ute i stället? Vi kan ju alltid byta sticklingar! ;) Mia

Patrik sa...

Wow Mia!

Vilka härliga vindruvor. Vi har fått en liten planta vid vårt nya hus. Tyvärr gav den inga druvor. Säljaren vet bara att den köptes på plantoramas utförsäljning. Nu vill jag börja sköta den. Men hur gör jag? Kan man identifiera en planta utan druva, så att jag i alla fall vet om den vill ha eller inte ha kalk.

Mvh

Patrik

Patrik

Mias Trädgård sa...

Halloj, Patrik! Jag får väl komma och titta på den - eller har du bilder? De flesta druvor klarar sig utan sur jord även om de är staketdruvor, så låtsas inte om något förrän vi ser vad det är något annars, så ska du se att det går bra! Det viktigaste är nog beskärningen. :) Mia