söndag, augusti 14, 2011

Bondbönor på bonnavis...

Här växer bondbönorna på fältet - min mamma har busat till det lite med solrosor i kanten med! :)

Bloggvännen Madame C pratade för ett tag sedan om bondbönor och hänvisade i sin tur till en fantastiskt bra bloggartikel som Maja-Lisa Perby skrivit på sin blogg 'Det enkla köket' (tack för att jag hittade dit!). Himla inspirerande för mig som älskar bondbönor, är köksväxtälskande trädgårdsmästare och dessutom har en kravodlande bonde till far. Han har i år 20 hektar med bara bondbönor, odlade som foderbönor, mellan fälten av klövervall, vete och korn. Väl nere på fädernegården var jag naturligtvis tvungen att testa! Det är ett tag kvar till skördedags visserligen, men goda och mjälla redan nu - bara man skalar både ytterskal och innerskal. Passade på att göra en lätt lunchrätt av strimlat sidfläsk (bacon funkar med), fräst i lite olivolja tillsammans med rödlök, vitlök, tomater och bondbönor, smaksatt med salt, svartpeppar och färsk oregano (enligt principen Kajsa Varg - man tager vad man haver) - serverade på en bit rostat bondbröd - smaskens! Fungerar nog utmärkt på crostini som liten förrätt med!

2 kommentarer:

Catrin sa...

det låter fantastiskt gott. Älskar bondbönor och odlar alldeles för lite varje år. Platsen räcker inte till.

Mias Trädgård sa...

Nej, jag har int eodlat bondbönor själv på flera år heller, men med lite plats så fär man ju en mumsig skörd! :) Mia